Kendorado 680 - en båtmodell som är helt unik i sitt slag. Uppkallad efter konstruktören Ken Andersson och det Crescent Dorado-skrov som den är byggd på. Foto: Micke Andersson

Båtnytt

Nu säljs unika Kendorado 680 – enda i sitt slag

För femton år sedan skrev Praktiskt Båtägande om ett unikt båtbyggarprojekt. Nu är det dags för den Riva-inspirerade båten att åka vidare på nya äventyr.

Text: Elinor Karlin • 2023-01-26 Uppdaterad 2023-01-26

“Mahognydrömmen som blev sann” – så löd en rubrik i Praktiskt Båtägande nummer 11 år 2008, för nästan 15 år sedan. Artikeln då handlade om Ken Andersson som byggt sig en egen drömbåt: Smäckra mahognybord och däck som för tankarna till en Riva. Twisten? Båten byggdes på ett befintligt glasfiberskrov: En gammal Crescent Dorado V23 som sågades upp, förlängdes och förstärktes. Men allt det är historia. Över 3000 arbetstimmar har han lagt ner på båtmodellen, som han har döpt till Kendorado 680. Och i dag är den fortfarande i toppskick. 

Praktiskt Båtägande nummer 4 respektive 11 år 2008. Då skrev vi om Ken Anderssons Kendorado första gången.

– Den är som ny. För två år sedan la vi på fem lager tvåkomponentslack till, det är som en glashinna som ligger på mahognyn. Sedan fick jag hjälp av en sadelmakare, som gjorde ett hamnkapell som man kan knäppa över. Den har bara varit i sjön en gång sedan lackningen för två år sedan, säger Ken Andersson. 

LÄS MER: Kens dröm förverkligad (artikel från 2010)

Det är ju också en anledning till att den är i så gott skick. Han berättar att den förmodligen har gått max 20 motortimmar sedan projektet sjösattes 2008. Övrig tid har den stått i ett uppvärmt garage på boggiesläp. 

– Nä, jag håller på och bygger i stället. Man kommer upp i åren, då är det roligare att bygga än att vara ute på sjön. 

Båten har stått i garage större delen av sin livstid. Foto: Micke Andersson
Senast den sjösattes var för två år sedan, i samband med att lacken uppdaterades. Foto: Micke Andersson

Sedan vi intervjuade honom sist har han lagt ner “inte mer än ett hundratal timmar” på sin Kendorado 680. Nu hoppas han dock att hans historia tillsammans med båten ska få ett slut. I ett års tid har den legat ute till försäljning, och i veckan kom det in en annons även till Båtbörsen. Priset han begär är 590 000 kronor, åtskilligt mer än de 150 000 som han tidigare angett att han lagt på material. 

Båtbörsen: Kendorado 680 finns i ett exemplar

– Jag begär nu ungefär vad det skulle kosta med material för en båt till. Så dyrt är det nu. På den tiden kunde man bygga för betydligt lägre priser, men mahogny och valnöt i rätt kvalitet är dyrt i dag. 

Målgruppen är dock ganska smal. Flera har visat intresse, och till och med kommit dit för att titta på båten, men dragit sig ur när de sett skicket. Den har helt enkelt varit för fin.

– Sedan är det flera som har velat köpa den, men som inte velat betala det jag vill ha. Men jag har inte bråttom, jag har den så länge som jag har den. 

Ett boggiesläp ingår i försäljningen med båten.
Nu för tiden bygger Ken Andersson desto fler träkanoter i stället.

Båten är öppen med en liten vindruta som frontar sittbrunnen. Under fördäck gömmer sig en symbolisk hytt, med dynor och en liten lampa. Men den är, som han utrycker det, mest en koja för barnen. 

– Jag tänker mig att den ska gå till någon i skärgården, som har en sommarstuga och bara vill ha något att glida mellan öarna med. Det är mest en båt att vara ute och bada med. 

Det är inte den första båten han byggt, och förmodligen inte den sista heller. Nu roar han sig mest med att bygga kajaker i trä, med intarsiainläggningar, till sin son som paddlar året runt. De är lättare att förvara än båtar och väger mindre. Själv är han inte ute mycket på sjön längre, även om han länge hade en Najad 343 tillsammans med sin fru. Husbilen sålde de i höstas. 

– Du ska komma ihåg att gubben är gammal nu! Jag har bara 16 år kvar till 100. Jag har gjort mina år inom båtbranschen och vi kan inte härja runt på vatten och vägar hur som helst. Jag är så nöjd med att hålla på med kajakbyggen. 


Text: Elinor Karlin • 2023-01-26
BåtnyttBåtbörsenKendorado 680Motorbåt
Scroll to Top