Om nedskärningarna blir verklighet kommer bland annat en av sex isbrytare att tas ur drift. Foto: Sjöfartsverket
Sjöfartsverket flaggar för kraftiga besparingar
Sjöfartsverket tvingas skära ner på isbrytning, helikopterräddning och sjömätningar, om de inte får ökade anslag.
2024 gick Sjöfartsverket med 457 miljoner kronor i förlust och årets budget innebär troligen en förlust på ytterligare 200 miljoner. I ett pressmeddelande berättar verket nu att de planerar kraftfulla åtgärder. Det presenteras i en treårsplan som lämnas till regeringen den 1 mars.
Enligt uppgifter till TT skulle åtgärderna motsvarande att en av sex isbrytare tas ur drift, att två av fem helikopterbaser för sjö- och flygräddning läggs ner och att underhållet på farleder minskas. Dessutom skärs administrationen ner med motsvarande var tionde anställd.
– De beslutade åtgärderna kommer ha en direkt påverkan på såväl våra kunder som våra medarbetare. Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt, säger Erik Eklund, generaldirektör, i Sjöfartsverkets pressmeddelande.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/sjofartsverket-forbattrar-sjokorten
Enligt Sjöfartsverket riskerar åtgärderna att leda till stängda farleder och hamnar i norr, vilket drabbar industrin, och att insatstiderna blir längre för sjö- och flygräddning. Det medför också att Flygvapnet inte kommer att kunna öva som idag.

Förlängda insatstider för sjö- och flygräddning skulle drabba även fritidsbåtägare och andra privatpersoner som befinner sig till sjöss, erfar Praktiskt Båtägande. Flera båtorganisationer har också reagerat på Sjöfartsverkets varning. Kryssarklubben, Seglarförbundet och Båtunionen kommenterar i ett gemensamt pressmeddelande:
– Om detta blir verklighet kommer det drabba säkerheten för fritidsbåtar, som inte längre kommer kunna lita på snabb sjöräddning till sjöss, säger Fredrik Norén, generalsekreterare på Svenska Kryssarklubben.
– Det är olyckligt att man tittar på en nedläggning av två helikopterbaser då det är ett viktigt komplement inom svensk sjöräddning, framför allt när det gäller en fortsättning av den minskade trenden vad det gäller dödsfall i samband med båtolyckor. När olyckan är framme behöver det finnas lättillgängliga räddningsinsatser och vi ser en stor risk att någon av våra ca 179 000 medlemmar, men även någon av de 2,2 miljoner människor som varje år utövar fritidsbåtslivet, kommer att drabbas av denna nedläggning förr eller senare, säger Henrik de Vries, generalsekreterare på Svenska Båtunionen.
Sjöfartsverket påtalar att de kraftiga nedskärningarna kan undvikas om de statliga anslagen höjs med 250 miljoner kronor och statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur och fartygsflotta med 35 miljarder över en tioårsperiod. Enligt verket skulle detta motsvara tre procent av statens satsningar på drift och underhåll i trafiksystemen fram till 2037.
– Vissa anslag har inte höjts sedan 1990-talet. Och givet den viktiga roll sjöfarten spelar för vårt näringsliv och vår beredskap tycker jag att tre procent av de totala kostnaderna är fullt rimligt, säger Erik Eklund i Sjöfartsverkets pressmeddelande.
Läs mer: https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/sjofartsverket-1-012-sjoraddningar-2024
Som var skriver infrastrukturminister Andreas Carlson till TT att ”Sjöfartsverkets ekonomiska situation är mycket bekymmersam” och att myndighetens budgetunderlag ska analyseras noga i Regeringskansliet.
”I nuvarande säkerhetspolitiska läge är det av yttersta vikt att kärnan i Sjöfartsverkets viktiga tjänster håller en fullgod nivå. När nu Sjöfartsverket vidtar åtgärder för att komma till rätta med underskottet, är det centralt att dessa tjänster inte påverkas allt för negativt”, säger Andreas Carlson i uttalandet enligt TT.
Text: Fredrik Olsson • 2025-02-25




