Fredrik Oscarson är väldigt nöjd med den första säsongen, trots ett visst tekniskt strul. Foto: Privat

Appar

Skippo-grundaren om buggen: ”Hade vi inte löst den…”

Skippos första högsäsong lider mot sitt slut och nu kan grundarna summera resultatet av de hektiska sommarmånaderna. Ett ganska gott resultat, visar det sig.

Text: Elinor Karlin • 2023-09-04 Uppdaterad 2023-09-04

Den nygamla navigationsappen Skippo har blivit något av en snackis under sommaren. Appen, som baserar sig på den mångåriga tjänsten Eniro på sjön, lanserades i april och har vuxit i användarantal. Nu berättar Fredrik Oscarson, medgrundare och vd, att de har nästan en miljon användare runtom i Norden. 

– Vi är otroligt glada över det vi har fått ut i år, det känns som att mycket hamnade rätt. Vi kan titta månad för månad på våra betyg i Appstore, och i juli låg det på 4,38, säger han. 

Recensioner: Så tycker PB:s läsare om Skippo

Han uppskattar att appen har fått en till två versionsuppdateringar i veckan sedan den stora lanseringen i våras. Grundfunktionerna känns igen från de som använde Eniros tjänst, men många nya funktioner har tillkommit. Redan efter fyra månader kan man se att större utvecklingar har genomförts, alltifrån justeringar i gränssnittet till att man numera kan se bränslepriserna på lokala sjömackar. Men allt har inte fungerat klockrent under den första högsäsongen. 

– Vi har haft en teknisk bugg som har spökat i sommar och varit lite hopplös – i vissa fall har appen varit opålitlig och kraschat. Det är förhållandevis få som har varit med om det men det tog enormt mycket kraft och resurser för att hitta problemet. 

Fredrik Oscarson berättar att teknikchefen ställde in sin semester, för att i stället åka båt med användare som sa sig kunna framkalla problemet. I slutet av sommaren lyckades de ringa in felet, och det ska nu vara avhjälpt i en release som kom under augusti. 

– En molnfri sommar finns inte, det har man lärt sig på sjön. Men hade vi inte löst den här tekniska buggen så hade jag inte kunnat summera sommaren lika positivt. Att inte lösa problemet är inte ett alternativ. Vi är ett stort team och vi vill att det vi gör ska vara bra. 

Efter första säsongen: Så tycker PB:s testpilot om Skippo

I övrigt bedömer han att de negativa kommentarer de fått i de flesta fall har handlat om att användare saknar vissa funktioner som de kan använda i sitt eget båtliv. Alla synpunkter som kommer in till kundtjänst analyseras av hela produktteamet, som utifrån det skapar en roadmap för framtiden. Nu går användandet ner, då startar analysfasen inför lågsäsongen och de kan snart fokusera på mer utveckling. Sedan går lanseringstakten upp igen lagom till nästa högsäsong. 

– Vi guidas av vad våra användare vill ha och lägger inte så mycket egna värderingar i det. Vi har haft hundratals människor som gett oss indikationer och idéer på hur vi kan göra tjänsten bättre. 

Fredrik Oscarson om… 

… Förvärvet av Hamnen.se:

– Hamnen.se är otroligt duktiga och de gör kvalitativt content. Vi har samsyn, vi vill förenkla och förgylla båtlivet. Vi har många användare som kan upptäcka deras innehåll, och vi tror att just den typen av innehåll kommer vara en viktig del för oss i framtiden. 

… Det strategiska samarbetet med Sjöassistans: 

– Här har vi också en samsyn, de står för tryggheten om något händer. Där ser vi många beröringspunkter, och en möjlighet att förbättra vår tjänst. De har incidentdata till exempel, de vet var folk går onödigt mycket på grund, även om det inte alltid är superväl utmärkt i sjökorten. 

… Sin första högsäsong med Skippo: 

– Herregud, vilken lycka det är att få jobba med det här. Jag tror att jag har världens bästa jobb.


Text: Elinor Karlin • 2023-09-04
BåtnyttApparNavigationSkippoTeknik
Rulla till toppen