Teak av den rätta kvaliteten för däcksbeläggning håller på att ta slut, och det gäller att se sig om efter alternativ. Ett av de naturmaterial som kan ersätta teak är kork. Foto: Martin Leisborn

Gör det själv

Byt ut teaken mot korkdäck

När däcket är dåligt och teak inte längre går att få tag i måste vi se oss om efter alternativ. Vi testar att byta ut de slitna teaksitsarna på en Bavaria och ersätter dem med kork.

Text: Martin Leisborn • 2022-12-26

Båtvarven befinner sig vid ett vägskäl. Den teak som fun­gerar att ha som båtdäck är det minst sagt ont om. Träden med de finaste egenskaperna växer bara i Myanmar, och av olika politiska orsaker går det inte att på ett lagligt och certifierat sätt få ut träslaget därifrån för kommersiell användning i Europa. Lagerlokalerna ekar nu alltmer tomma.

Alternativa material finns det sedan länge hyfsat gott om. Ett av dem är kork, och det är det vi tittar närmare på i denna artikel.

Det är barken från korkeken (Quercus suber) som används i korkdäck. Kork­eken växer huvudsakligen i Portugal, och det  är trädets tjocka och luftiga bark som utgör korken.

Flaskkorkar stansas helt enkelt ur barken, men det går också att hyvla barken till tunna skivor, pressa och tillsätta lim, vilket ger ett mjukt och starkt korkläder som används till väskor och kläder. Ett annat sätt att använda korken är att mala ner överbliven bark till ett granulat, blanda med bindningsmedel och pressa under högt tryck. Korken kommer sedan ut som flak i olika tjocklekar, dimensioner och kvaliteter. Beroende på granulatgrovlek, bindemedel och tillverkningsmetod kommer en del ut som material typ anslagstavla, medan andra blir starka men ändå böjbara material som lämpar sig för däcksbeläggning. 

 Andreas Tedbrant på  Antes Båtvarv är generalagent för korkprodukten Marinedeck. Han förklarar:

– Korkeken mår bra av att barken skördas, och det görs vart nionde år. Ju äldre eken är, desto bättre kvalitet på barken. Dessutom kommer allt material till användning, även spån och damm från korken. Går det inte att göra granulat används det som bränsle för att värma upp lokalerna eller driva maskinerna, så det är en väldigt miljövänlig tillverkningskedja. Marinedeck är ljud- och värmeisolerande och det enda naturkompositmaterialet som är FSC-certifierat, vilket betyder att det är skördat på ett miljövänligt sätt, med välskötta skogar. Det sprider inga mikroplaster och det är slagtåligt, lättarbetat och väger mindre – bara halva vikten av ett teakdäck. 

Korkdäck på den svensktillverkade elbåten X-shore, på båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg i september 2022. Foto: Elinor Karlin

Att kork funkar bra i flaskor och i anslagstavlor är välkänt men frågan är hur materialet står sig i den tuffa miljön som ett saltstänkt och UV-utsatt båtdäck är.

– Korken suger inte åt sig fukt så det är ingen rörelse i materialet, till skillnad från en teakribba som krymper och sväller beroende på fuktigheten. En korkribba rör sig ingenting, vilket gör att det inte kommer att spricka i nåten, säger Andreas. 

Marinedeck har använts som båtdäck under flera decennier men inte fått så mycket uppmärksamhet eftersom teak hela tiden funnits tillgängligt. Några hundratal båtar i Sverige har ändå under åren fått korkdäck, så det borde finnas facit på hur länge det håller.

– Vi vet inte hur länge, vi har bara jobbat med det sedan mitten av 80-talet. Och hittills har vi inte bytt ut ett enda däck för att det var slitet. Det kan till och med tvättas med högtryckstvätt, bara munstycket inte är alltför nära, vilket inte går med teakdäck. Och det behöver bara tvättas med grönsåpa och inget annat. Det går även att lacka, men det behövs inte och vi rekommenderar att inte lacka alls. 

Dags att pussla in mittenbitarna. För utseendets skull sågas de färdignåtade bitarna till så att de följer samma för-akterliga linje som de andra panelerna får. Foto: Martin Leisborn
Några arbetstimmar senare: Efter att ha rundat av korkens och nåtens kanter med en bit slippapper är det helt inflyttningsklart. Nyansen matchar dessutom den nyslipade teakdurken ganska bra. Foto: Martin Leisborn

Beslutet blev att prova kork i min Bavaria 37:as sittbrunn nu när sittytorna var slut. Samtidigt uttryckte Hasse Håkansson, teakläggaren som intervjuades i Praktiskt Båtägande förra året, intresse. Han har insett att han måste sadla om och lägga däck av något annat än teak. Efter att ha läst på om ämnet bestämde han sig för att hjälpa mig att lägga korken på ett fackmannamässigt vis och på så vis själv utvärdera hur materialet är att jobba med.

Skär det inte i hjärtat att överge teak? frågar jag den mångårige yrkesmannen som älskar sitt arbete med teak.

– Jo, men vi har ju inget val. Det finns ingen teak att tillgå längre, och jag vill gärna fortsätta hålla på med mitt hantverk. Hantverksmässigt är det precis samma grej. Skillnaden mellan detta och teak är att man limmar utan att skruva. Annars är det friser, ramar, skarndäck och mittfiskar som ska göras på samma sätt. Och kork är följsamt och snällt att jobba med.

Marinedeck finns i både ribbor och skivor, med eller utan färdig nåt. Jag beställer hem några 9 millimeter tjocka ribbor till ramarna samt lite onåtad skiva till kurvade ramar och färdignåtad skiva till ytorna i mitten, mallar de gamla teaksitt­ytorna i båten och sedan tillverkar vi panelerna. Efter att ha avlägsnat de gamla teaksitsarna och deras rester limmar vi dit de nya korkpanelerna. Efter fullbordat arbete frågar jag Hasse hur korken var att jobba med.

– Det var första gången och jag tycker att det var väldigt smidigt. Ett trevligt material att handskas med, lätt och följsamt. Man slipper få flisor i fingrarna, bara det är en stor fördel. Som teakläggare får man vara lite halvkirurg med pincett och kniv. Och med kork behövs inga skruvar!

Ser du några nackdelar med kork jämfört med teak?

– Jag hittar inga, hur jag än vänder och vrider på det här. Jo, möjligtvis en, att det inte ser ut som teak utan som kork, och det beror ju på att det faktiskt är kork. Men nu kan vi ju inte välja mellan kork och teak, utan mellan kork och plast. Då är mitt val väldigt enkelt för jag vill jobba med naturmaterial. Ett annat plus är att det är en inarbetad produkt, inget nytt som kommit. Vi vet att den fungerar, så det behöver man ju inte vara orolig för. 

Så det är inte ett korkat val?

– Nej, det här har ju alla egenskaper man önskar sig från ett båtdäck.

Hasse Håkanson, teakläggare i mer än 30 år, både på Hallberg-Rassy och i egen regi, är en av de många som nu måste tänka om. Detta projekt blev för honom en arbetsstudie. Foto: Martin Leisborn

Den här artikeln publicerades i Praktiskt Båtägande nr 8-2022. Du som är prenumerant kan läsa hela guiden i 44 steg på Flipp.

VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Martin Leisborn • 2022-12-26
Gör det självKorkdäckTeakdäck
Scroll to Top