Efter mer än 17 år i tjänst är det dags att byta ut båtens rutor. Foto: Lars Ericsson

Gör det själv

Glasklart byte – nya fönsterrutor ombord

När tidens tand, sol och saltvatten får tära länge på båtens fönster blir de grumliga och slitna. Byt ut de gamla, trötta rutorna mot nytt plastglas och belönas med fri sikt och en ljusare ruff.

Text: Jessika Ericsson • 2022-11-16 Uppdaterad 2022-11-16

En båtruff har inte särskilt många eller särskilt stora fönster och takluckor. De små källor till ljusinsläpp som finns är viktiga för att ruffen ska upplevas ljus och trivsam, och även för att ha bra sikt inifrån och ut. Så när solstrålning, saltvatten och allmänt åldrande sätter tänderna i fönsterplasten blir ljusinsläppen allt klenare och ruffen kan börja kännas lite instängd. Det som då har hänt är att plastytan fått små skador och repor som gjort att fönsterrutan blivit allt grumligare. 

De gamla rutorna som nu har gjort sitt består av något slags hård plast, troligen polykarbonat. Som material i de nya rutorna valde vi en UV-beständig polykarbonat med hård ytbeläggning. Polykarbonat är en plast som tål viss böjning. Eftersom rutorna på båten följer ruffens form, och det händer att skrovet rör sig lite då man seglar, ville vi ha ett material som tål böjning. I det här exemplet behöver plastglaset inte klara borrning, eftersom rutan kläms fast av en gummilist och en skruvad aluminiumram, men en polykarbonatskiva tål att borras igenom, om det behövs. Tjockleken på rutorna i exemplet är fyra millimeter, vilket enligt glasmästeriet som anlitas är vanligast för ändamålet och samma tjocklek som i de gamla rutorna. 

Så här i efterhand kunde vi ha tagit tag i projektet lite tidigare. På samma sätt som med stenskott och sprickor i bilens framruta är det lätt hänt att man skjuter på jobbet så länge det går att se någorlunda genom rutan. Foto: Lars Ericsson

Det finns andra material som också kan fungera, till exempel akryl, som är ett glasliknande termo­plastmaterial med tålig yta men större benägenhet att spricka vid böjning. På en plan yta kan säkerhetsglas fungera bra. Precis som namnet antyder har detta hög säkerhet och används på många typer av fritids- och fiskebåtar. Med laminerat dubbelhärdat säkerhetsglas som limmas i ramarna blir rutorna än tåligare.

När det är dags att sätta igång med själva jobbet är bortmonteringen av de gamla rutorna den första nöten att knäcka. Särskilt om rutorna har suttit på samma plats i tiotals år och riktigt fått rota sig fast. I det här fallet vet vi att rutorna har suttit i båten i minst 17 år, men troligtvis har de hela 44 år på nacken. Det krävdes ett fast handgrepp om skruvmejseln för att få loss aluminiumramen som höll rutorna på plats. Samtidigt ville vi hålla rutorna intakta, eftersom tanken var att de skulle användas som mall för att få till så exakt form som möjligt på de nya rutorna. 

Den teknik som visade sig fungera bäst var att först lossa aluminiumramen på insidan och sedan trycka försiktigt från utsidan tills rutan lossnade. Här underlättar det att vara två personer som hjälps åt. På varje urtagen ruta noterades var fönstret skulle sitta och åt vilket håll. Hålen för de urplockade rutorna täcktes sedan med en kraftig plast som tejpades fast, för att undvika att få in vatten i båten.

Vi valde att låta ett glasmästeri skära till de nya rutorna. Annars går det förstås att köpa hela skivor och kapa själv om man hellre vill det och har tillgång till sticksåg med ändamålsenligt blad. Priset för hela okapade skivor av UV-beständig polykarbonat är runt 2 500–3 500 kronor per kvadratmeter. Men skivorna är vanligtvis större än en kvadratmeter. För oss räckte en skiva till alla sex fönster, vilket höll nere kostnaden. Räkna med att jobbet för att kapa och runda av hörnen ligger i storleksordningen halva materialkostnaden. I vårt fall kostade fyra stora och två mindre rutor i polykarbonat 4 200 kronor inklusive moms och utskärning.

Att montera de nya rutorna och få det tätt igen var ingen svår match. Här underlättar det att ha alla rutor väl uppmärkta så att de hamnar på samma plats som tidigare. Även att lägga ramarnas skarvar åt samma håll som innan förenklar inpassningen. Det enda jobb som behövde göras inför monteringen var att slipa till de nya rutorna till exakt rätt form. För även om glasmästeriet hade de gamla rutorna som mall stämde passformen inte helt. Tätningen runt de gamla rutorna har varit bra i alla år, så vi valde att återanvända samma gummilister. Före återmonteringen fettades gummit in med ett listskydd avsett för gummilister för att förlänga livslängden. 

Så gör du – steg för steg

Foto: Lars Ericsson


Text: Jessika Ericsson • 2022-11-16
Gör det själv
Scroll to Top