Det finns många olika metoder man kan använda för att bereda sin båtbotten inför säsongen. Här målas en hård kopparfärg. Foto: Elinor Karlin

Gör det själv

Ny på sjön: Hur förbereder man bottenmålningen?

Påsken ses av många som startskottet på vårens båtjobb, beroende på vart i landet man befinner sig förstås. En grej som de allra flesta gör är att måla sin båtbotten. Men hur gör man – egentligen?

Text: Elinor Karlin • 2023-04-06 Uppdaterad 2023-04-06

Vi har intervjuat Joakim Hermansson, testredaktör och seglingsexpert på Praktiskt Båtägande, för att reda ut vilka steg man bör fundera över när man målar båten på vårkanten. 

Vad ska man göra för grundarbete?

– På alla frågor du kommer ställa så vill jag egentligen svara att ”det beror på”. Det beror dels på vilken färg som sitter från början, det finns alltifrån mjuka och hårda färger, till tunna och tjocka eller silikonfärger. Det beror på om du har en plastbåt eller träbåt eller aluminiumbåt. Det är en djungel och det är svårt att ge generella råd, men min erfarenhet är att det brukar vara väldigt väl beskrivet på färgburkarna. Producenterna är väldigt måna om att man som båtägare ska göra rätt så att deras färger fungerar så bra som möjligt. 

LÄS MER: Vårens båtfix – steg för steg

Måste man slipa hela botten?

– Det har jag aldrig gjort. Ska man slipa en färg så dammar den, och den är ofta giftig så då behöver man ha mask och sånt. Min erfarenhet är att det brukar räcka med en bra avtvättning och att skura med en hård borste. Det måste vara rent, men det behöver inte vara slipat. 

Om man slipar – hur samlar man bäst upp slipdammet?

– Då behöver man en slipmaskin och utsug som fungerar ihop med en grovdammsugare med filter. Det är olika regler på olika båtklubbar om hur man får stå och vad man går göra. Om man väljer att skrapa botten i stället så trillar det stora flagor, och då behöver man ställa sin vagga på en presenning redan under hösten. 

Rostblåsor på kölen, är det något att bry sig om?

– Inte i det korta perspektivet, men i det längre perspektivet så äter det upp kölen. Det är inte bra, det får man göra något åt. Borsta rent så att du kommer ner till friskt material och spackla i groparna med epoxispackel. Sedan är det bra att ha någon form av tätskikt både på köl och botten för att förhindra osmos, att det tränger in vatten i materialen. 

Man står där och målar och inser att den gamla färgen kexar sig och lossnar. Vad ska man göra då?

– Då får man göra bedömningen om det är dags att restaurera hela botten i år. Annars är det bara att måla på och hålla tummarna, och chansa att det håller en säsong till. Men det är ett tecken på att det är dags att göra något. Det här händer ofta om man har en hård bottenfärg, som bygger många lager. Det kan bli upp till en halvcentimeter med färglager om det är målat många säsonger, då blir det ofta fläckvis dålig vidhäftning. Botten blir också ojämn, en kappseglare skulle aldrig acceptera det här. 

Hur är det med temperaturen? I stora delar av landet dröjer det innan det blir lite varmt ute. 

– Det brukar stå på färgburkarna vad som krävs. Jag vet ingen färg som brukar rekommenderas att målas på under 5 grader i alla fall. Det här handlar inte bara om torktider eller konsistens på färgen, utan också om fukt på båten. Båten måste vara torr när man målar, annars blir det inte bra. 

Ska man måla drevet?

– Det kan vara lite skillnad på motorbåt och segelbåt. Vill du beväxtningsskydda ett drev som ska vara i vattnet hela säsongen så kan du måla, men det är viktigt att du har rätt färg. Kopparen i färgen kan reagera mot metallerna i drevet. Sedan ska man givetvis inte måla anod eller anodfäste, det är viktigt att anoderna har bra kontakt. 

– Med propellrarna finns det olika skolor: Om man bara ska polera, måla eller förkoppra… Det finns lika många åsikter som det finns båtägare. 

Undertecknad har en 30-fotare med fenköl, det tar mig nästan fyra timmar att måla hela skrovet själv. 

– Ja, det kan nog stämma. Och sen ska du göra det två gånger också. 

Va, två gånger? Måste jag det? Det känner jag ingen som gör. 

– Det gör jag alltid, jag tar lite extra på stäven, i vattenlinjen och på framkanten i rodret.  Då är jag säker på att jag får ett bra skydd överallt. Men det är klart att alla gör lite olika. Som all annan målning, vilken man än ägnar sig åt, så är det grundarbetet som avgör vad man får för slutresultat. 

Många olika sorters färger

Hård kopparfärg. En färg med biocider som bygger på år efter år. Vanlig för semesterseglare, men förbjuden för båtar hemmavarande i Mälaren sedan några år tillbaka. 

Självpolerande färg. En mjuk, kladdig färg, vanlig bland kappseglande båtar och andra som vill att det ska gå snabbt. 

Biocidfri färg. De biocidfria alternativen blir allt fler och gör att vi slipper använda gifter i havet. Kräver särskilt underlagsarbete första gången du lägger på färgen. 

Ingen bottenfärg. I stället för att måla botten så kan du skrubba den några gånger per säsong, beroende på vilka vatten du ligger i. På Båtmiljö.se kan du anmäla dig till tjänsten Havstulpanvarningen, som skickar ut sms eller e-post när havstulpanerna släpper larver.


Text: Elinor Karlin • 2023-04-06
Gör det självNy på landNy på sjönVårrustning
Rulla till toppen