Båten kan behöva vaxas både en och två gånger, beroende på hur skicket är innan du börjar. Foto: Lars Ericsson

Gör det själv

Efter vintern – så putsar du skrovet

Båtägare som polerar och putsar på sina båtar är ett säkert vårtecken. Med blåstället på och kaffetermosen redo gnos, vaxas och målas det frenetiskt medan fåglarna kvittrar. Men vad är det egentligen som ska göras de där vårdagarna vid båten?

Text: • 2022-04-19

Den här artikeln har tidigare publicerats i Praktiskt Båtägande nummer 4-2021.

Däck och skrov går normalt sett fortare att få ordning på än båtens botten, och när det gäller båtskrovet har åldern betydelse. Nya båtar med nya skrov är oftast enklare att få upp lystern på. Och tvärtemot vad man kan tro brukar det ta längre tid att tvätta och polera en motorbåt än en segelbåt. Det beror på att motorbåtarnas stora överbyggnader har många slag och vinklar där det är svårt att komma åt. Dessutom kan motorbåtarnas smala skarndäck vara lite besvärliga att rengöra och polera. Av den anledningen är det ofta dyrare att leja bort vårrustning av en motorbåt än en segelbåt, om man inte vill göra jobbet själv.

Räkna också med att ett färgat skrov tar längre tid att göra i ordning än ett vitt skrov. På en båt med färgad gelcoat kan man behöva jobba in polermedlet fler gånger för att få upp lystern. Allra enklast och snabbast går det att vårrusta en aluminiumbåt. På aluminiumbåten behövs ingen polering och ingen bottenmålning.

Slutligen är det en fördel om man kan anpassa sig efter vädret. Allra bäst går det att jobba med skrov, däck och botten när det inte regnar, är varmare än tio grader och inte allt för intensivt solljus. Då är det också som trevligast att unna sig båtsäsongens första kopp kaffe i sittbrunnen.

TV: Så polerar du båten rätt

Täck av och tvätta

  • Täck av presenningen från båten om den står utomhus och plocka ner stöttorna. Passa på att byta ut skadade öljetter, så är presenningen i skick inför hösten.
  • Rengör båten utvändigt. Använd ljummet eller varmt vatten. En mjuk svamp och ett effektivt tvättmedel som biter på sotrinningar, fett och smuts men som inte är för starkt brukar fungera bra. Välj tvättmedel utifrån hur smutsig båten är. Det ska bita på smutsen men samtidigt vara så skonsamt som möjligt. Börja uppifrån däck och arbeta dig nedåt över skrovet.
  • Skrovsidorna och däcket kan också tvättas med högtryckstvätt. Tänk på att områden med tätningsmassa är känsliga, så där bör du vara försiktig med högtryckstvätten eller använda en vanlig borste.
  • Om båten står inomhus under vintern kan det vara bättre att vänta med all rengöring ovan däck tills båten är i sjön. Det blir mycket spring på däcket i samband med sjösättning och mastning. Då blir det ändå smutsigt igen om båten är rengjord. Står båten ute brukar en grov rengöring behövas när båten har täckts av.
  • Rengör teakdäck och teakdetaljer. En skonsam behandling är att tvätta i fiberriktningen med en mjuk borste, ljummet vatten och grönsåpa.
  • Ser teaken lite tråkig ut kan man slipa den. Tänk på att teaken på nya båtar är tunn, så slipningen måste ske försiktigt. Lägg sedan någon ytbehandling på teaken, exempelvis teakolja.

LÄS MER: Guide: Så bottenmålar du

Rubba, polera och vaxa

  • Välj arbetssätt och medel utifrån skrovets skick och din ambitionsnivå.
  • Om skrovet är någorlunda rent och redan har en fin lyster räcker det med att polera ytan ett varv med en polish, ett vax eller ett kombimedel.
  • Om skrovet har en matt och blek yta kan det ibland vara bra att börja med en cleaner. Det är en form av skrovrengöring utan slippasta som tar bort djupt sittande smuts och missfärgningar. Rubba sedan upp ytan på skrovet. Grövre medel är effektiva men sliter också en del på ytan. Polera ytan för hand eller med polermaskin. Vaxa skrovet minst två gånger om du riktigt vill få upp lystern och ge skrovet ett skydd som håller hela säsongen.
  • På ett äldre och riktigt slitet skrov kan det behövas en grov rubbning eller till och med en omlackning.

Text: • 2022-04-19
Gör det självVårrustningPolerskolanVårrustning
Scroll to Top