Börja dig med att försäkra dig om att inget läcker samt att du har el fram till motorn. Foto: Elinor Karlin

Gör det själv

Bara veckor kvar till sjösättning – grunderna i vårens motorskötsel

Att motorn behöver regelbundet underhåll är ingen nyhet. Men vad är det egentligen som behöver göras till våren? Praktiskt Båtägandes egen Dr Diesel, Lars Lundbladh, berättar vad som borde stå på varje båtägares att göra-lista.

Text: Elinor Karlin • 2023-04-06 Uppdaterad 2023-04-06

Lars Lundbladh arbetar som ingenjör till vardags och har en bred teknisk bakgrund, framförallt inom industri och automation. I Praktiskt Båtägande svarar han regelbundet på läsarnas frågor om båtmotorer och marinelektronik. Nu ger han sina tips om vad man bör tänka på inför sjösättningen.

Håll koll på elektroniken. 

– För det första är det bra om du har laddat batterierna, speciellt startbatteriet om du väl ska få igång din motor till våren. Det är också viktigt att du kollar igenom elen ombord. Att alla batterikabelskor sitter på plats, att det inte är någon konstig korrosion på kabelskor eller kablar. Gå också igenom motorn och kolla så att de motsvarande kabelanslutningarna på motorn är schyssta och sitter fast. Det går fort att kolla!

LÄS MER: Vårens båtfix – steg för steg

Anoderna skyddar mot korrosion.

– Kolla alla anoder varje vår. De ska rengöras eller bytas varje år. Det ska vara minst 30 procent kvar, men oftast byts de mycket tidigare. Men när anoden kommer i kontakt med syre så oxiderar de. Anoderna måste rengöras, framförallt på kontaktytorna mot gods, det som har direktkontakt mot drev eller axlar. Man får inte använda stålborste för rengöringen, då blir det en passivisering av metallen och det uppstår oxid. Man ska rengöra med en smärgelduk eller allra helst ett sandpapper. 

Kontrollera att allt håller ihop. 

– Innan du fyller på med nya vätskor bör man titta så att det inte finns några läckage på motorn. På vintern kan det till exempel uppstå läckage i sötvattenpumpen när temperaturen går upp och ned. Kolla om det har runnit ut något i kölsvinet eller om det ligger fukt under slangarna. Det kan bli vita strimmor på slangar och motor som indikering på läckage, eller så kan du se gröna rester från glykolen. 

LÄS MER: Skicka in din fråga till Lars Lundbladh!

Fetta in och fyll på!

– Om man har propelleraxelgenomföringar så bör man kolla om de behöver fettas in. Växelreglage och gasreglage är bra att kolla om de går trögt för att sedan smörja upp. Det är sådant man glömmer och vänjer sig vid, de kanske var lite tröga förra året men snart blir de ännu trögare. Det är en säkerhetsfråga. Kolla också igenom vätskenivåer: Motorolja, powertrim, hydralpumpar, styrsystem, segelbåtsdrev, kylarvätska… 

Glöm inte impellern.

– Du ska åtminstone kontrollera impellern varje år. Många säger att man ska byta varje år, men jag kan tycka att det räcker med att byta vartannat. Man ska också smörja in med speciellt impellerfett om man tar ut den. 

Ny på sjön: Hur förbereder man bottenmålningen?

Före eller efter sjösättning?

– Det är bra att provstarta motorn på land, men om du inte ansluter kylarvatten så får motorn gå max några sekunder. Allra helst ska du ansluta kylarvatten. Om du har konserverat motorn med glykol på hösten så är det bra att köra ut glykolen på land, fånga upp det i hink och deponera på avsedd plats – i stället för att det hamnar i sjön. Oljefilter och bränslefilter däremot, de ska man byta på hösten. Det är ingen idé att göra på land. Om du har det kvar så spara det tills efter du har sjösatt. 

Kolla att allt funkar!

– Har du möjlighet att provstarta motorn medan båten sjösätts, kanske fortfarande hänger i lyftslinget, så är det bra. Om något inte funkar så har du möjlighet att ta upp den igen. I annat fall bör du ta en provtur efteråt. Håll koll så att motorn inte blir för varm, tar laddning och har bra oljetryck. Jag brukar alltid öppna motorluckorna och titta på när motorn går.


Text: Elinor Karlin • 2023-04-06
Gör det självLars LundbladhNy på sjönVårrustning
Scroll to Top