Att byta impeller går ofta fort, men se då till att du har en extra ombord. Foto: Johannes Nordemar

Gör det själv

Så byter du snurrans impeller – rädda kylningen

En svag skvallerstråle från jollens utombordsmotor kan bero på att impellern i kylsystemet börjar ge upp. Har du en reservimpeller i båten gör du bytet som ett skojigt semesterfix i naturhamnen. I vinter blir det ett perfekt projekt när du vill göra något snabbt

Text: Johannes Nordemar • 2022-11-09 Uppdaterad 2022-11-09

Visst håller du ett öga på skvallerstrålen? Det är den där vattenstrålen som sprutar ut från baksidan av utombordsmotorn. Om den är svag betyder det att impellern börjar bli dålig eller att kylsystemet är igensatt någonstans. 

Börja med att rensa skvallerhålet med ett gem eller liknande. Det är bara en liten del av motorns kylvatten som sprutar ut där, och ibland kan det vara så enkelt som att det är avlagringar och skräp i själva hålet som är problemet. Får du inte igång vattenflödet från skvallerhålet är det troligen impellern som är utsliten. Kanske har du provstartat motorn på land utan att ha haft riggen i vattnet? Då är risken stor att impellern tagit skada. 

Åtgärda impellern direkt om du misstänker att den är dålig. En motor som går för varm kan nämligen värmenypa och i värsta fall skära, så använd inte motorn om du är osäker på om den får tillräcklig kylning. 

Här visar vi impellerbyte på en Mariner 9,9 hk, men konstruktionen är liknande på de flesta mindre utombordsmotorer där impellern sitter i nedre delen av riggen. 

Foto: Johannes Nordemar


Text: Johannes Nordemar • 2022-11-09
Gör det självGör det självutombordare
Scroll to Top