Uppdateringarna som syns i de fysiska sjökorten har löpande publicerats i de digitala tjänster som använder Sjöfartsverkets sjökortsdata. Foto: Elinor Karlin

Sjökortslyftet

Årets båtsportkort är släppta: ”Sjökorten har blivit säkrare”

Nu kommer årets upplaga av båtsportkorten, för områden som sträcker sig runt stora delar av Sveriges kust. I år kan vi dock vänta oss mindre förändringar än förra året.

Text: Elinor Karlin • 2023-05-10 Uppdaterad 2023-05-10

Nu släpper Sjöfartsverket årets omgång av uppdaterade båtsportkort. Den här gången är det dags för västkusten, Kalmarsund, ostkusten (söder om Stockholms skärgård) samt Bottenhavet och Bottenviken. 

– Vi uppdaterar båtsportkorten med jämna intervall men det har hänt mycket på sista tiden, säger Fredrik Strömbäck på Sjöfartsverket. 

LÄS MER: Därför blir sjökorten annorlunda – kritiserat lyft

Justeringar och uppdateringar i sjökorten sker löpande och allt finns redan publicerat i de elektroniska tjänster som använder sig av Sjöfartsverkets sjökortsdata. Förra årets uppdateringar innefattade bland annat Stockholms skärgård. Uppdateringarna, som genomförts inom ramen för Sjöfartsverkets projekt Sjökortslyftet, möttes dock av skarp kritik. Åren innan släpptes nya sjökort för Norrlandskusten som även de kritiserades.

– Det som hände då var att det blev tydligt att landhöjningen har gjort att de faktiska djupen har minskat. Det här är en bra sak, det gjorde att sjökorten blev säkrare. I år kommer inte förändringen vara lika stor, eftersom landhöjningen inte har varit så stor i dessa områden. Skåne sjunker till och med!

Fortsatt sjökortskritik: “Köp dem inte”

Strandlinjen i korten förändrades och många grunda områden i skärgården fick ett grundare djup i sjökorten än tidigare. Stora delar av Stockholms skärgård är inte djupmätta sedan mitten av 1800-talet, och då gjordes mätningarna med handlod, och tillförlitligheten till dessa djupvärden har därmed minskat. Men några nya djupmätningar är inte på gång. 

– Vi arbetar främst för handelssjöfarten då de betalar våra kostnader. Vi gör så mycket vi kan för fritidsbåtar, men egentligen har vi ingen finansiering för den här typen av sjömätningar av grunda vatten, även om vi arbetar för att kunna få till det.  

Till och med båtlivsorganisationerna gick ut och avrådde sina medlemmar från att köpa de nya sjökorten förra året. Har ni kunnat närma er varandra?

– Vi har ett fint samarbete, där vi pratar om vilka områden som ska prioriteras för att mäta grund och vatten. I många områden finns det externa aktörer som redan gör ett väldigt bra jobb med sjömätning. I andra områden kanske det bara finns Sjöfartsverkets data, men återigen så har vi i nuläget ingen finansiering för att göra nya sjömätningar av grunda vatten. Vi försöker få till det så gott vi kan, säger Fredrik Strömbäck. 

LÄS MER: En miljard kan sjömätningen kosta

Men även i årets sjökort finns det områden som baseras på väldigt gamla sjömätningar?

– Ja, men i och med att det nästan inte är någon landhöjning i de flesta av årets båtsportkort så behöver man inte rita om lika mycket. Vi kommer att känna igen oss i årets sjökort.

Här släpps nya båtsportkort 2023

Västkusten norra. Förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.

Västkusten södra. Nya och förändrade prickar och bojar.

Kalmarsund. Justerad strandlinje. Förändrade fyrar samt nya prickar och bojar.

Ostkusten. Nya och förändrade prickar och bojar.

Bottenhavet. Nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.

Bottenviken. Förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.


Text: Elinor Karlin • 2023-05-10
LäsvärtLäsvärtNavigationSjöfartsverketSjökortslyftet
Rulla till toppen