Testet genomfördes i centrala Stockholm, mitt under Västerbron. Faksimil från Vi Båtägare nr 10-1991.

Reportage

Hur mycket sämre kör man berusad?

De allra flesta har någon gång kört båt i berusat tillstånd. Frivilligt eller inte. Hur mycket sämre båtförare man blir med alkohol i kroppen har vi tagit reda på. Lasse Genberg gjorde kvalificerade manöverprov nykter och med 1,5 promille i blodet. Läs Mats Göthlins ocensurerade rapport från 1991.

Text: Mats Göthlin • 1991-10-12 Uppdaterad 2023-05-05

1,6 promille i kroppen efter lunchen med pyttipanna. Hoppa direkt till den vådliga eftermiddagen.

Prov 1

En nykter tilläggning

Precis fyra timmar innan större delen av Lasses gröna hjärnceller skulle upplösas och förmultna lotsade han skickligt in sin Forbina till bryggan och förtöjde den långsides. Därmed avslutade han första delen i den nyktra delen av provet för rorsmansmärket som vi hade som mall för att utröna alkoholens inverkan på förmågan att säkert manövrera en båt. Stressad och med god (för god?) fart hade Lasse tuffat in och klanderfritt förtöjt med spring både i för och akter på 2 min 30 sek.

Betyg: 5, på en skala 1-5.

“Flaggstången går av och Lasse faller handlöst i bryggan” – så gick prov 1 efter snapslunchen

Prov 2

Rakt in mot bryggan med ankare i aktern.

Ankarlinan är uppringlad (änden dock inte fästad i något ??), tamparna i fören klara. Allt är för berett som sig bör. Så in mot bryggan. Svetten börjar lacka (lite nervös kanske). I med ankaret. (plask) Lasse tar med sig ankartampen ända upp på fördäck. Orolig att den ska åka i plurret. Förtöjer och riktar upp båten perfekt innan den börjar driva snett.

Hyfsat jobb på 1min 40 sek. Betyg 3. Avdrag för ”Glömde kolla att ankaret tog”.

“Inte underkänd men nästan” – Lasse ankrar med 1,6 promille.

Prov 3

Förtöjning på boj

LASSE GENBERGS KRÖNIKA: “Så berusad skulle jag aldrig köra båt. I vanliga fall”

Lasse börjar få upp flåset. Eldar upp tempot. (här ska förtöjas). Nu samma prov men boj i stället för ankare. Enklare alltså. Och Lasse är fulltankad. (med adrenalin). Fören passerar bojen. Jag startar klockan. En snabb pålstek runt bojöglan. Lasse snurrar tampen runt knapen (kunde lika gärna varit Wyatt Earp förtöjandes sin häst utanför Los Gauchos bar i Tucumcari) rusar fram på fördäck, hinner precis bära av. Förtöjer med spring så det bara visslar om det. Ilfart tillbaka till aktern. Tightar upp och surrar (scwisch bara). Klart. Lasse slår ut med armarna i V-tecken.

Vet att han gjort ett perfekt jobb. Betyg 5. Tid: 2 min blankt.

“Lasse blir högljudd och börjar sjunga” – Förtöjer i boj med en extra whisky under rocken.

Prov 4

Gir i hög fart runt boj

Lasse drar upp Forbinan på marschfart (28 knop) och lägger ner henne tvärt runt bojen (en stor rund betongboj på vilken fotografen Ia är placerad). Båten kanar ut av centrifugalkraften, men Lasse styr emot och driver in henne närmare och närmare bojen. Så skär plötsligt fören ner och kastas tvärt mot bojen, aktern lyfter. (hjärncellerna spänns och blir mörkgröna). Styrförmågan borta och fören på väg i 25 knop mot betongbojen. I sista stund får Lasse in backen och tvärnitar 1 dm från katastrofen. Puhh!! Det hade han aldrig klarat utan alla 220 miljoner (mörkgröna?) intakta.

Det ilar i magtrakten när jag tänker på hur detta ska gå lite senare på dagen (1,5 promille).

Betyg 5+. Plus för otroligt snabb uppfattning i ”ett svårt och vanskligt läge”, som det står i Bragdmedaljens statuter.

“VAD VARMT DET ÄR! Är inte du varm?” – Byxorna åker av och giren genomförs i bara kalsongerna.

Man över bord! Det gick sådär att plocka upp Topas även i nyktert tillstånd. Foto: Ia Genberg

Prov 5

Stadig kompasskurs mot givet mål i marschfart

Hinder kan dyka upp på vägen. Inga problem att styra rakt inte.

Lasse är säkerheten själv nu. Jag böjer mig ner över mina papper och skriver intensivt för att förvilla. Ropar (=vrålar i falsett) plötsligt och överraskande ”STOCKEN, AKTA STOCKEN”. Lasse blir tagen på sängen, men reagerar blixtsnabbt och drar tvärt ner gasen. En bomb briserar i aktern. Men det är bara (bara?) backslaget som säger ifrån med en knall.

Backslag eller ej, Lasse klarar provet galant. En 5:a.

“Det ligger en GRIS i vattnet!” – reflexerna sitter i ryggmärgen, även med sprit i kroppen.

Prov 6

Backning mot givet mål från alla väderstreck.

Går bra i hög fart och låg fart. I mellanfart (3 knop) åker båten lite hit och dit, men når till slut målet. Betyg 4.

Puss säger han, när ekipaget passerar gröna pricken: “Jag tar en till, jag förbränner så fort”.

Prov 7

Man över bord

Slutprovet. Det dramatiska. Vi har lånat in Lasse Andersson, med smeknamnet Topas, som frivillig. I 25 knop faller Topas. Lasse tvärvänder och närmar sig mycket försiktigt för att fånga upp den medvetslöse (tidigare kissnödige) olycksfågeln på lovartssidan. Men båten driver ifrån. Nytt försök.

Nu närmare (akta propellern), men Lasse driver ändå ifrån. Ett tredje försök. Nu fångas Topas (död?) in med båtshaken, men Lasse förlorar greppet då han ska slå av motorn. Fjärde försöket går fint. Topas (med vattenfyllda lungor) dras in med båts haken mot aktern och Lasse har inga större problem att hala honom ombord. Men tyvärr är han död.

Hela räddningsoperationen tog åtta minuter och Topas är död, stendöd. Betyg 0.

“Då jag tittar upp ser jag Topas ligga i vattnet med en skummande öl i näven.”

Lunch

Och nu börjar det bli intressant. Lasse (försökspersonen), Ia (fotografen), Topas (återuppstånden) samt under tecknad (iakttagare) avnjuter pytt, rödbetor och öl. Lasse drar i tur och ordning i sig: 4 cl whisky, 4 cl whisky, 4 cl Skåne, 45 cl Steinlager, 4 cl Skåne, 45 cl Steinlager, 4 cl whisky. Vi har lånat alcometer av Palmenco (som levererar till Polisen) och mäter kontinuerligt. När andra fasen begynner är Lasse uppe i 1,5 promille. Packad, men inte stupfull. De vanliga symptomen infinner sig och jag blir lätt skrämd. (Första gången jag befinner mig på den här sidan planket). Att alkohol kan ha sån effekt trodde jag inte. Jag vet ju hur jag själv reagerar (fullständig kontroll) och blir där för ytterst förvånad över Lasses beteende.

Prov 1

Tilläggning långsides.

För säkerhets skull spär Lasse på med en wirre till (för att bibehålla 1,5). ”Jag förbränner så fort”, säger Lasse och försöker enträget pracka på mig en också. Innan provet lät det: ”Du är den ende som måste hålla dig nykter. Du ska inte ta en droppe”. Tur att man är ståndaktig. (de e svårt nu).

Innan provet börjar slänger Lasse (simmigt) in en brasklapp: ”Du noterar vindökningen va. Det är mycket svårare nu”. Jag tittar ut över havet. (Spegelblankt som tidigare).

LASSE ANGÖR. Försiktigare nu. Lugnare. Ingen stress. Men han kommer lite snett in och missar en utstickande uppfälld snurra med 1 dm (märker inget), stäven går mot bryggan som turligt nog har en träplanka längs kanten.

Stäven gnider sig på plats och aktern glider fint in. Dags hoppa i land och knopa fast. Med tampen i hand tar Lasse hoppet.

BRAK!

Flaggstången går av och Lasse faller handlöst i bryggan. Ser ut som en nerslagen boxare där han sitter på bryggan med den där förlägna minen (Vad hände??). Ingen bra början, men Lasse tar sig samman och förtöjer nöjaktigt. Betyg 2. Tid 3 min (1/2 minut långsammare).

Att gå ut från bryggan visar sig svårare. Provar med fören först men aktern slår i bryggan och det blir tvärstopp. Nytt försök med aktern först. Går bättre. Tar så när i grannbåten, men ut kommer han. Jag tänker: ”Läskigt så man kan bli. Karln är ju drogad.” Jag har aldrig sett det så tidigare. På en fest är det annorlunda. Nu är det mitt på ljusa dan. Det är skillnad. Det bekymrar dock inte Lasse. ”Ta en öl Mats. Klart du ska ha en öl.”

Prov nr 1 i onyktert tillstånd slutade med platt fall i bryggan och bruten flaggstång. Foto: Ia Genberg
Efter det blev det full skärpning, men det gick inte så mycket bättre för det. Foto: Ia Genberg

Prov 2

Ankring

Lasse skärper sig nu. Anstränger sig. Lägger ankaret på badbryggan. Alla tampar i ordning. Inget får lämnas åt slumpen. Men tamparna i fören ligger i ett virrvarr. Lugn fin angöring. Aktern driver in mot grannen. Lasse bär av i sista stund. När det är klart och Lasse stolt gjort V-tecknet ligger linorna i stäven över pulpiten och ankarlinan har en vinkel bra nära lodrätt ner. Båten ligger dock still på plats. Tid: 2,20. Betyg 1. Inte underkänd, men nästan.

Prov 3

Förtöjning mot boj.

Promillen nere i 1,30. En whisky hjälper upp det. Lasse blir högröstad och sjunger (Ooh my darling, ooh MY DARLINGGGG, OOHHHÅÅHÅ OCH HEJ OCH HÅ….) när han lugnt och sansat (bra) närmar sig bojen. En perfekt tilläggning frånsett tampen i aktern som är väl slak (akterhörnan ligger mot grannbåten). Lasse byter knap i aktern och nu går hörnan in i andra båten. ”Du kanske skulle tighta lite” säger jag. ”Nä, nä, det spelar ingen roll hur jag gör, aktern går mot i alla fall”. Topas , Ia och jag byter menande blickar.

Betyg 2. Tid 2,15.

Prov 4

Gir i hög fart runt boj

”VAD VARMT DET ÄR. Är inte du varm?” Jeansen åker av och Lasse kör nästa prov i kalsongerna.

Märkt av tillbudet förra gången tar Lasse nu till rejäla marginaler. Han tycks inse att han är slirig och rättar sig därefter. Någon tvär gir blir det aldrig. I stället drabbas Lasse av leklust (12 år) och kör garvande runt, runt, runt, runt och vinkar mot folk längs stränderna som ruskar på huvudet (förbryllade). Eftersom det aldrig blev någon tvär gir blir betyget 0+. Plus för insikten att en välfylld person ska ta det nätt.

Ibland kom Lasse (onykter) lite för nära grannbåtarna. Kontrollanten fick rycka in och hjälpa till så inga skador skulle inträffa. Foto: Ia Genberg
Räddningsmanövern man-över-bord gick bättre berusad. Det berodde enbart på den nyktres sunda rädsla för propellern. I berusat tillstånd fanns ingen propeller. Foto: Ia Genberg

Prov 5

Rak kurs med hinder i banan.

Frånsett lite ryckigare gång (gasreglaget har nu bara två lägen, stopp eller fullt pådrag). Jag har inga problem att lura Lasse en gång till. Han blir lika överraskad nu när jag ropar. ”För helsicke det ligger EN GRIS I VATTNET”. Lasse drar ner gasen och girar. Manövern verkar sitta i ryggmärgen. Snyggt. 5 poäng. Jag undrar om han gjort likadant om jag ropat: ”Dra på vi blir rammade bakifrån.” Det får jag aldrig veta.

Prov 6

Backning mot fast punkt

En enkel förövning till gesällprovet man över bord. (ska Topas dö igen). Backning mot fast punkt. (Ett grönt sjömärke). En 4:a förra gången. Lasse tar det lugnare nu, vilket är bra. Hinner vinka till folket på stranden. Går alldeles intill märket. ”Puss, säger man”, säger Lasse och flinar fånigt. ”Hur är promullen?” Han fumlar själv med mätaren och jag får rycka in. 1,6. ”Fint, jag tar en till. Jag förbränner så fort.” 4 cl whisky rinner rakt ner för att om tio minuter transporteras upp till den mörkgröna och döda (döda) 28000 friska, levande, sunt arbetande celler. (Är det så illa?)

Betyg 5. (faktiskt)

Man över bord!

Det kan ju inte gärna gå sämre än förut. (värre än döden?)

Det blir lite tjall på kameran och jag blir upptagen en stund. Då jag tittar upp ser jag Topas ligga i vattnet (hur hamnade han där?) med en skummande öl i näven. Lasse har kastat den till honom (klart du ska ha en öl). Samtidigt står Lasse glatt på badbryggan och lättar på trycket – tjugo meter från Norr Mälarstrands fullsatta servering. Lasse är glad nu. Någon stress inför provet skönjes icke.

Så är det dags. 28 knop. Topas faller dramatiskt från akterdäck. Lasse drar ner och tvärgirar. Går suveränt nära intill (Propeller? Vad är det) den nödställde och fångar honom med båtshaken och drar elegant upp honom. 1,10 minuter efter det han trillade i. Storstilat!

Bättre kan det inte göras. Topas lever.

Betyg 5. (Med 1,6 promille!).

Allmänt fumligt kan man (snällt) karaktärisera den onyktres manövrar. Foto: Ia Genberg

På hemväg

Slussning – och polispåtspassering

Lasse har tappat sina glasögon och måste slussa halvblind. Slussningen på morgonen gick bra. Betyg 4. Fick bland annat tillsägelse att stänga av motorn. Det får han nu också. I övrigt går det perfekt. Efter slussningen drabbas Lasse av klarsyn. ”Så här packad skulle jag aldrig köra båt. Jag är ju berusad.” Vid tilläggningen vid Biskopsudden känner jag en begynnande hjärtinfarkt bubbla upp i vänstra förmaket. Polisbåten ligger bredvid vår plats.

Jag lyckas trycka ner infarkten när jag ser Lasse strama upp sig och vinka mot dem. (Full kontroll). Föga anar de hur Lasses hjärna ser ut (mögligt grå).

Sammanfattning

Vi ska ha klart för oss att Lasse gör alla manövrar helt ensam. Det är svårt och kräver stort kunnande.

De flesta av oss har en hjälpreda till hands vilket är en enorm skillnad vid slussning och tilläggningar.

Annars är det bara att titta på betyg och tid för att konstatera en väsentlig skillnad. Att man över bord gick sämre nykter beror helt på Lasses rädsla att skada Topas med propellern. Är det allvar och man ser att den nödställde är medvetslös och ligger med huvudet ­under vatten riskerar man mer. Då gäller det sekunder.

Lasse körde alltså bra mycket sämre berusad. Att inget allvarligare tillbud inträffade beror givetvis på Lasses insikt ”Jag är berusad. Jag vet att jag kör sämre. Bäst ta det lugnt.”

Annat blir det om man resonerar: ”Djäklar, va ball. Nu ska vi dra järnet. Trotten i botten grabbar.” Jag ber till Gud att jag slipper möta någon som resonerar så och är lika berusad som Lasse var under provet. En sån person är nämligen livsfarlig.


Text: Mats Göthlin • 1991-10-12
ReportagePromillelagenVi Båtägare
Scroll to Top