Ventilation är inte bara av ondo. Genom ventilationshål på racingpropellrar, likt den på bilden, släpps luft in så att propellern kan spinna upp snabbare och därmed nå motorns mest effektiva varvtal för att öka accelerationskraften. Foto: Johannes Nordemar
Felsökning om din propeller krånglar
Att välja propeller är en hel vetenskap. Här är snabb hjälp till felsökning om du upplever problem med båten vid körning eller med själva propellern.
Har du problem att komma upp i planing?
Din propeller har troligen för stor stigning, vilket även resulterar i att du inte når motorns rekommenderade maximala varvtal.
Övervarvar motorn samtidigt som toppfarten är låg?
Din propeller har för låg stigning.
Vibrerar båten när du kör?
Det kan vara en skada på ett blad eller en obalans i propellern. Finns det inget fel kan en fyrbladig propeller minska vibrationerna.
Vill du ha ut mer fart?
Ett byte till en rostfri propeller ger ett bättre grepp och ett lägre slip. Rostfritt kan bearbetas på ett bättre sätt än aluminium och tillåter snävare vinklar, vilket ger bättre prestanda. Detta gäller framför allt båtar med toppfart över 30 knop.
Missat någon del? Läs hela Propellerskolan här!
Har du svårt att komma över planingströskeln när du drar ring eller wakeboard?
En propeller med lägre stigning kommer att ge bättre acceleration och en starkare båt i lågfartsområdet.
Drar båten ovanligt mycket bränsle?
En skadad propeller försämrar hydrodynamiken kring bladen, vilket ger högre slip. Felaktig propellerstigning kan ge samma symptom.
Text: Johannes Nordemar • 2024-01-08






