Ställbara propellerblad gör det möjligt att anpassa stigningen efter behov. Till exempel kan bladen ställas för maximal acceleration eller minimal bränsleförbrukning. Foto: Johannes Nordemar

Så funkar det

Propellerskolan 6 – ställbar stigning

En propeller med ställbara blad låter dig justera stigningen beroende på hur du ska använda båten. Väljer du fyrbladigt får du räkna med att du tappar ett par knop på toppfarten.

Text: Johannes Nordemar • 2024-03-27 Uppdaterad 2024-05-01

I och med att det inte är så lätt att hitta en propeller som är bäst på allt har vi valt att titta närmare på de ställbara propellrarna från Propulse. De har funnits på marknaden sedan slutet av 1990-talet och finns för motorer mellan 20 och 300 hästkrafter. De tillverkas i glasfiberarmerad polyamid och finns med fyra blad.

Det finns bara drygt tio modeller att välja mellan, men de passar de flesta utombordsmotorer eftersom bladen är ställbara. Priset ligger från 1 000 upp till drygt 3 000 kronor.

Vi vet sedan tidigare att det är väldigt individuellt hur en viss propeller matchar en särskild skrovtyp och motor. De resultat vi redovisar här gäller därför bara för testbåten, som är en femmeters hyttbåt med en 60 hästkrafters fyrtaktsmotor. Propulsepropellern är lätt att förstå sig på. Den är märkt som justerbar mellan 11 och 17 tum och har lika stor diameter som den trebladiga originalpropellern i aluminium.

För att justera bladen behöver du lossa några varv på propellermuttern. Foto: Johannes Nordemar
Sedan ska de fyra insexskruvarna skruvas ut cirka fyra varv. Foto: Johannes Nordemar
När det går att sära två millimeter på navdelarna kan bladen vridas. Varje streck motsvarar en tums ändring i stigning. Foto: Johannes Nordemar
Det är lättast att vrida bladen om du samtidigt tar tag i två motstående blad. Dra åt insexskruvarna korsvis och kontrollera sedan inställningen igen. Foto: Johannes Nordemar

Vi ställer stigningen till samma som originalpropellern, 13 tum, enligt instruktionen från Propulse. Efter en provtur kan vi konstatera att båten kräver lägre stigning. Vi når nämligen nästan samma toppfart som med originalpropellern, men accelerationen till 20 knop är sämre och varvtalet når bara upp till 5 500 mot 6 000 varv för den trebladiga aluminiumpropellern. Vi åker in till bryggan för att justera stigningen igen.

Efter att ha ställt in stigningen till minsta möjliga, 11 tum enligt markeringen, ger vi oss ut igen. Nu händer det grejer! Accelerationen är helt annorlunda och båten kommer snabbt upp i plan. 0–20 knop går två sekunder snabbare än med originalpropellern, och nu varvar även Propulsen till 6 000 varv. Toppfarten halkar ner två knop gentemot originalpropellern, vilket är naturligt och gäller många fyrbladiga propellrar, på grund av ökad friktion. Även bränsleförbrukningen är något högre vid denna stigning, både i maxfart och i marschfart.

Läs mer: Propellerskolan 4: Prova ut propellern

När vi kontrollmätte stigningen visade det sig att siffrorna som specificeras inte riktigt överensstämmer med markeringarna. Det är helt enkelt bättre att bortse från siffrorna, starta med grundjusterad propeller och sedan testa sig fram till rätt inställning. Det är också rekommendationen från tillverkaren, att göra empiriska prov.

Vi upplever greppet och man­överförmågan som bra. Möjligen är backverkan något sämre, men det må vara hänt när det finns så många inställningsmöjligheter. För den som ofta kör med olika tung last i båten och vill optimera båten från gång till gång kan Propulse vara ett bra val.

Genom att justera upp stigningen vid ensamkörning går det att komma ner sex procent i förbrukning, och genom att ställa bladen till lägsta stigning blir det enklare att dra ring eller wakeboard bakom båten.

Skulle man råka ut för en eventuell bottenkänning är bladen individuellt utbytbara.


Text: Johannes Nordemar • 2024-03-27
Så funkar detBåtmotorMotorerPropellerPropellerskolanstigningutombordare
Rulla till toppen