Motorer
-
Små storsäljare
Vi har testat marknadens 4-hästars utombordare där vikt och bärvänlighet är viktigare än pris och höga toppfarter.
-
Greppet direkt, propellertest
En stålpropeller ger högre fart och mindre bränsleförbrukning, men framför allt bättre grepp och därmed säkrare körning. Vi har jämfört tre high-tech propellrar med en standard i aluminium.
-
4-takts utombordare, änglar på sjön?
4-takts utombordare marknadsförs som rena änglar på sjön. Stämmer det?
-
Marknadens 25-hästare
Vi har testat marknadens 25-hästare. En klass med tre heta nyheter.
-
150 hk Ficht
OMC:s nya Fich-teknik är ett resultat av de nya miljökraven. Den klarar Bodensee-reglerna, som är de strängaste i världen i fråga om skadliga utsläpp. Men hur är det med bränsleförbrukning och prestanda? Båtnytt har som första tidning testat Johnsons nya Ficht-2-taktare på 150 hästar och jämfört den med en EFI-motor från Suzuki och en förgasarmotor från Yamaha.
-
Utbordare på 30-35 hk
Marknadens 30-35-hästare är en brokig samling. Skillnaderna i pris och prestanda är förvånande stora.
-
Effekiva segelbordare
Välj en segelbordare om du skall utrusta segelbåten med utombordsmotor. Den är gjord för att driva tunga skrov och en rad finesser gör hanteringen bekväm.
-
Test: 25-hk utbordare
Skillnaden mellan 25 hästars-snurror är stor. Den dyraste har finesser och två har separatoljesmörjning som standard. Den trecylindriga är snabbast och den billigaste är törstig.
-
Sju utombordare, jämnt skägg mellan fyra vinnare
Suzuki, Johnson, Mercury och Honda är de fyra vinnarna i vårt stora utombordartest.
-
Utbordartest – alla 40 hk
En utombordare på 40 hk är den mest användbara storleken. Den är relativt billig i inköp och snål i drift. Men det skiljer sig mycket mellan de olika märkena. Både i bränsleförbrukning och fart.
