Motorer

  • LivetOmbord

    Åtta utombordare på 40 hk

    En utombordare på 40 hk är den mest användbara storleken. Den är relativt billig i inköp och snål i drift. Men det skiljer sig mycket mellan de olika märkena. Både i bränsleförbrukning och fart.

  • LivetOmbord

    Snurretest: marknadens 4- och 5-hästare

    Här är de mest sålda utbordarna på marknaden. De ger sina ägare varken status eller avundsjuka blickar men förväntas fungera i alla väder. Vi har provat marknadens 4- och 5-hästare.

  • LivetOmbord

    200-hästars utbordare testade

    Nu slåss japaner och amerikaner om köparnas gunst. Vi har därför testat alla V6:or på 200 hästar. Endast fyra knop skiljer i topphastighet men hela 22 liter i bränsleförbrukning.

  • LivetOmbord

    Välj rätt styrka på snurran

    Det är inte alltid bäst att välja minsta möjliga motor till sin båt. Den kan både bli för långsam och dra onödigt mycket bränsle. Ett råd som gäller vid val av utombordsmotorer för de flesta mindre båtar.

  • LivetOmbord

    Flipper 575 HT & Uttern 6000

    Flipper 575 HT med 70 och 90 hk Uttern 6000 med 50 och 70 hk

  • LivetOmbord

    Utombordsmotorer 20-25 hk

    Marknadens utombordsmotorer i klassen 20-25 hästkrafter är förvillande lika. Dels är prestanda relativt detsamma. Dels använder tillverkarna samma grundkonstruktion för olika motorer.

  • LivetOmbord

    Test: Marknadens små utombordsmotorer

    Test av marknadens små utombordsmotorer, service lika viktigt som pengarna.

  • LivetOmbord

    5-15 hk utombordsmotorer testade på en och samma båt

    Rätt motorstyrka till båten ger bättre utbyte och ekonomi. I den andra artikeln har vi jämfört 5 utbordare i effektklassen 5 till 15 hk, samtliga provkörda på Crescent 434. Vår favorit blev 9,9-hästaren.

  • LivetOmbord

    12 snurror mellan 5 och 8 hästar

    Snurror under 10 hk är de verkliga storsäljarna i Sverige. Vi har testat 12 av dessa motorer i klassen 5 till 8 hk, samtliga av 1985 års modell. Här finns snurran till roddbåten och till de mindre segelbåtarna, och den japanska dominansen är påfallande.

  • LivetOmbord

    Yamaha 40 – Suzuki 40 – Evinrude 40

    Fyrtiohästare har blivit ett attraktivt alternativ om man vill ha mer ork men ändå hålla bränsleförbrukningen på rimlig nivå. Vi har testat tre av nykomlingarna från säsong -84. Olika till namnet - men knappast till gagnet...

Rulla till toppen