Motorer
-
100-timmarstest, snurror
Att motormakarnas effektsiffror är relativa, det vet vi redan. Inför långtestet duger dock bara direkt jämförbara värden. Därför satte vi först snurrorna i provbänken.
-
Vi satsar på segelbordare
Det var volvofolket som myntade det fyndiga uttrycket "segelbordare" och räddade den sjögladare delen av mänskligheten från tungvrickaren segelbåtsutombordshjälpmotor. Men hur tekniskt annourlunda och bättre är nykomligarna, och är skillnaden värd att satsa på?
-
100-timmarstest, snurror
Den moderna snurran är något av ett tekniskt mästerverk i fråga om uteffekt per kilo. Men också en serieprodukt där kvaliteten kan växla. Därför är service, trim och skötsel ofta avgörande för hur motorn bedöms och betraktas.
-
Bullerdämpningen börjar på ritbordet
Bromsad effekt, bränsleförbrukning och buller är tre viktiga faktorer vid val av mellanklassmotor. Och priset förstås... Vi har tittat på sju ledande märken ur de här synvinklarna.
-
Sju ledande märken i mellanklassen
Bromsad effekt, bränsleförbrukning och buller är tre viktiga faktorer vid val av mellanklassmotor. Och priset förstås... Vi har tittat på sju ledande märken ur de här synvinklarna.
-
9 Utombordare i 5 hk-klassen
Tro inte för ett ögonblick på hästkraftskrytet då du köper snurra. Har du riktig tur, är effekten ungefär nittio procent - i sämsta fall bara ca 60 - av det som står på kåpan. En galenskap i fråga om mätmetoder utan konsekvenser för andra än köparen.
-
Smådieslar: Här kan du bli lurad på effekten!
"Skåda icke given häst i munnen" på står ett gammalt ordspråk. Men det gäller inte för moderna dieselhästar, där man tvärt om bör vara extra noga med att kontrollera vad hästkrafterna egentligen betyder. Det finns nämligen mer än ett sätt att se på effekten.
-
20 motorer under 10 hk
Här märks skillnaden först när det blåser. Det såldes nästan 28.000 snurror i klassen 2-10 hk under förra året i Sverige. I den här klassen vimlar det av kända och okända fabrikat, vilket för det svårt för båtägaren att hitta den bästa snurran till sin båt. Här har vi provat 20 av marknadens snurror i denna effektklass, dels på rodd- och snurrebåten Askeladden 14, dels på segelbåten Albin-Viggen.
-
Snurreprov del 2: 10-20 hk
Köp aldrig för liten snurra! Det lönar sig dåligt. Det är ett av många intressanta slutomdömen man får efter detta stora snurreprov. De största motorerna kostar bara några hundralappar extra. Farten blir högre och bränslekostnaden densamma!
-
Snurreprov del 1: 20-30 hk
I det största test av utombordsmotorer, som någonsin genomförts av Båtnytt, har 42 av marknadens snurror upp till 30 hk effekt fått visa vad de går för. Här börjar vi med att redovisa resultaten från den största gruppen. Fortsättning följer i nästa nummer av Båtnytt
