Motorer
-
4 bränslesystem
På fyra olika 90-hästare , som klarar de nya miljönormerna i Norden när det gäller utsläpp och buller testade vi fyra bränslesystem. Favorit blev en fyrtaktare med elektronisk insprutning.
-
Vilken är bäst?
Vi har ställt fyra olika utbordartekniker i 90 hk-klassen mot varandra. Här är resultatet: 4-taktaren är snabbast, snål och rapp. Orbitalen är snålast och snabb. Fichten är rapp, hyfsat snabb och snål. Den gamla 2-taktaren är billigast, men har för övrigt inte mycket att ge.
-
850-dieseln går till sjöss!
Med en prislapp på 278.500 kr för en ny Volvo Pentadiesel började Thord Axelsson leta begagnat. Det var inte en dans på rosor.
-
Bensin mot diesel del 2
Dieseln är numera snudd på lika stark och snabb som bensinmotorn, men tystare och mindre törstig.
-
MerCruiser 3.0L, MerCruiser D1.7L
Nu är den här, den första "folkdieseln" för planande båtar. Denna lilla 4-cylindriga turbomotor, MerCruiser D1.7L, kommer inte oväntat från bilmarknaden. Vi har testat och jämfört den med en konkurrent, bensinmotorn MerCruiser 3.0L. Och Dieseln vann matchen.
-
Allroundsnurran
Den snålaste 8-hästaren drar endast 0,2 l/sjömil. Vi har testat marknadens samtliga 8-hästare på en 4-meters aluminiumbåt. Det här är en motorstyrka som också passar på gummi och segelbåten.
-
Tre gånger 150 hk
Fem miljögodkända 150-hästare finns på den svenska marknaden. Vi har testat tre. En 4-taktare mot två 2-taktare. Vi kan konstatera att 4-taktaren inte bara är i en klass för sig avseende buller och avgaser - den är också snabbast.
-
Diesel vs Bensin
Vi bytte motor i en Bayliner 2858. En diesel på 270 hk ersatte den 300 hk starka V8:an. Dieseln vann knappt i praktiskt taget alla grenar.
-
4 x 115 hk utombordare, datateknik
Datateknik styr den moderna utombordaren, både 2- och 4-taktare. Detta ger bland annat säkrare starter, bättre övervakning av förbränningen och sist men inte minst en möjlighet att gå in i motorn via en PC och göra felsökningar. Marknadens nya 115-hästare har alla dessa finesser.
-
Japaner, japaner, japaner
Tre japaner på pallen när vi testade utombordare i effektregistret 70-80 hk. Suzuki vann. Evinrude hamnade utanför pallen.
