Den lilla snurran väger in på knappt 5 kilo. En lös flottör som glider fritt längs med skaftet säkerställer att snurran inte sjunker om något skulle hända. Foto: Elinor Karlin

Elmotor

Minitest av Elsnurran Temo 450

Från Frankrike kommer den här lilla nätta snurran, byggd för att transportera en jolle i Medelhavet till strandkanten. Men klarar den av svenska vatten i vinterklimat? Praktiskt Båtägande har gjort ett kort test!

Text: Elinor Karlin • 2024-01-10 Uppdaterad 2024-02-13

När representanten från Temo kontaktar redaktionen och erbjuder oss att testa Temo 450, en väldigt kompakt elmotor för små jollar, så är det gott och väl höst. De flesta båtarna i Stockholmstrakten har redan börjat torrsättas och båtsäsongen känns allt mer avlägsen. Sedan följde lite naturliga förseningar i kommunikation och logistik – och när vi väl lyckas träffas för testet så har det hunnit bli december. Riddarfjärden är tack och lov fortfarande öppen, vattnet är något varmare än de fem minusgraderna i luften och bryggan är täckt av decimetertjock snö. Jollen som Temo 450 sitter monterad på är… liten och väldigt nära den iskalla vattenytan. 

– Vi säger att motorn kan driva 500 kilo, vilket motsvarar ungefär en 2,6 meters jolle med tre personer ombord och lite utrustning. Det kan också vara typ en mindre segelbåt eller kanot. Om du har den på en segelbåt så kanske du bara behöver den när du ska gå in och ut ur hamn, sedan är den lättförvarad i båten, säger Valentin Vuillermet från franska elmotortillverkaren Temo. 

Själva motorn är förbluffande enkel i sitt utförande. Ett handtag i topp som utrustats med en gasknapp och en knapp för back, samt en enkel display som visar batterinivån. Ett justerbart skaft om cirka 7-8 centimeter i diameter leder ner till en ljusblå propeller som täcks av en slimmad skyddskåpa. Däremellan har man gömt ett batteri samt en elmotor på 450 watt. En ganska modest motorstyrka som ska bidra till hastigheter på upp till 3 knop. 

– Det är svårt att ha för mycket kraft i den här typen av motor, men om man bara använder den i 10–15 minuter i sträck så är den här fullt tillräcklig. Den är perfekt för att ta sig in till stranden, säger Valentin Vuillermet. 

Den 17,5 centimeter trebladiga propellern sitter i botten på motorn. Överst, vid handtaget, syns den enkla batteridisplayen. Foto: Elinor Karlin
Den blåa remmen är kopplad till en magnetnyckel som krävs för att starta motorn och går att använda som dödmansgrepp. Men oftast hänger remmen över motorn under gång, eftersom motorn ändå stannar när man släpper gasknappen. Foto: Elinor Karlin

Motorn har utvecklats i Frankrike och är väl egentligen utformad för den centraleuropeiska båtmarknaden, där man ofta svajankrar en bit ut från land och sedan behöver ta sig in till strand eller hamnkaj med jolle. För den som ofta monterar sin snurra på och av så kommer den här motorn väl till pass. Den väger bara 5 kilo och installeras enkelt på en sprint med skruvlås i motorfästet, likadan som årtullarna på jollen vi använder i dag. Är man intresserad av att växla mellan olika motorer så finns det ytterligare ett motorfäste som skruvmonteras på akterspegeln. 

– Vi brukar säga att om man går med full fart så klarar man minst 45 minuter. Den är konstruerad för att klara tio minusgrader, och upp till 60 plusgrader. Och jag tror att vi kommer klara 45 minuter även i dag, säger Valentin Vuillermet med en positiv ton i rösten, samtidigt som vi halkar runt på en snöig gummibåtsdurk. 

Monteringen går på bara några minuter. Hela motorn monteras på ett fäste som liknar det vi använder för vanliga årtullar på gummibåtar. Foto: Elinor Karlin
För dig som byter motor ofta kan du använda ett mobilt motorfäste med skruvmontage på akterspegeln. Jollen vi använder i dag har dock ett fastmonterat fäste. Foto: Elinor Karlin

Om den räckvidden stämmer även i kallt väder låter vi vara obekräftat. Vi befinner oss på isvatten och ingen av oss är intresserade av att testa när vi kan tänkas bli strandade, utan följebåt som plockar upp oss om något går fel. Men vädret är lugnt, så gott som vindstilla och vi slipper andra båtar som driver upp något svall. I dessa förhållanden visar sig den lilla motorn vara precis så lättmanövrerad som den ser ut. Gasknappen medger en stegvis tempoökning, men givet den låga hastigheten så hamnar man gärna i maxhastighet. 

– Vi är inte intresserade av att vara snabba, vi vill bara kunna förflytta oss, och samtidigt förflytta en del vikt. Det är svårt att ha för mycket kraft i den här typen av motor, men om man bara använder den i 10–15 minuter i sträck så är den här fullt tillräcklig. 

Att starta motorn kräver en magnetnyckel, som behöver sitta i fem sekunder innan propellern kan snurra. Magnetnyckeln är sedan fäst i en rem man kan fästa om handleden som dödmansgrepp, men det behövs inte i praktiken eftersom motorn stannar så fort man släpper gasreglaget. Med ett extra knapptryck så arbetar propellern för back, men det läget är mer kraftlöst och båten rör sig endast i maklig takt i den riktningen. Att styra framåt är dock smidigt. Den enkla sprinten gör att motorn obehindrat tiltas både upp och ner samt åt styrbord och babord, vilket gör att du kan vrida in propellern hela vägen under skrovet. En femörings svängradie vore en överdrift, den här jollen vrider runt sin egen axel. 

– Den är så lätt så att alla kan använda den, även barn och äldre. Jag har använt den när det blåser på lite och den är fortfarande helt okej då. 

Svängradien är nästan mindre än en femöring eftersom motorfästet är så flexibelt.
Att rikta in propellern under skrovet är inga problem…
… men rakt fram går man bäst med motorn i 45 graders vinkel. Foto: Elinor Karlin

Vi puttrar in till kaj igen, ackompanjerat av ett distinkt surrande. Den är definitivt inte ljudlös på maxvarv, och Valentin Vuillermet gissar att den är lite extra högljudd i den kalla temperaturen vi upplever i dag. Att montera bort snurran går lika snabbt som att skruva fast den, endast sprintskruven lossas och så fälls den ihop för att passa i medföljande fodral med axelrem. Fodralet är tillverkat i Frankrike, precis som 70 procent av motorns komponenter, enligt Valentin Vuillermet. Batteriet kommer från Kina, men nästa modell som släpps från företaget ska ha franska batterier. Med 12-voltsladdning anges 4 timmars laddtid men med 220 volt kommer du undan på 3,5 timmar. 

Men passar den då för Sveriges skärgårdar, eller är det en produkt som enbart hör hemma i Medelhavets kristallklara, varma vatten? Enligt Valentin Vuillermet finns det definitivt ett intresse även på den svenska marknaden. Produkten har sålts i totalt tre år, varav det första året endast i Frankrike. Känner du att den är för liten för dina syften så har samma tillverkare släppt en 1000-watts motor, där designen påminner mer om en klassisk utombordare och vikten är den tredubbla. I gengäld ska den kunna driva en 26-fots segelbåt, men Temo 1000 har inte nått den svenska marknaden ännu.

Är Temo 450 en mirakelprodukt som kommer ersätta din större fossilmotor på gummijollen? Nej, vill du ta dig över en svallig fjärd så gör du bäst i att behålla din vanliga snurra. Men om du är intresserad av något som verkligen är bärbart, lättmonterat, litet, med hyfsat god räckvidd så är den här lösningen riktigt smidig. Den är minimalistisk och har du det i åtanke så kan du mycket väl hitta god användning för den här snurran.

Fakta – Temo 450

  • Motorstyrka 450W
  • Drivkraft 200W
  • Laddspänning 220V eller 12V
  • Laddtid 3,5 h
  • Total vikt 4,9 kg
  • Längd 130–170 cm
  • Propellerdiameter 17,5 cm
  • Pris (komplett) 18 599 kr

Mer info på temofrance.com/


Text: Elinor Karlin • 2024-01-10
TestarkivTesterBåttestTest
Scroll to Top