
Utnyttja din tid vid mastkranen väl - men låt dig inte stressas av eventuell kö. Säkerheten går först. Foto: Elinor Karlin
Så mastar du båten – komplett nybörjarguide
Att masta på båten kräver god planering och lite vana. Som nybörjare är det bra att tänka igenom alla moment noga och låta bli att masta på i stark vind. Här får du några värdefulla strategier.
När det gäller påmastning kan jag inte låta bli att tänka på en kompis som skulle masta på för första gången. Han hade börjat hissa upp masten när det plötsligt visade sig att tyngdpunkten hamnat fel och masten blivit för topptung. Med ett brak landade masttoppen i vattnet och mastfoten pekade snett uppåt. Den gången gick det bra eftersom ingen människa skadades.
En annan gång skulle jag själv få hjälp att manövrera en eldriven mastkran. Eftersom det går lite fortare med eldrift än med handvev var jag inte tillräckligt snabb i kommunikationen. Masten sänktes ned lite väl fort och det gick en flisa ur mastfoten. Den gången var det tur att ingen fot eller hand hamnade i vägen.
Slipp onödiga kötider
Just påmastningen är ett av vårens mest riskabla moment, särskilt när det gäller stora master som kan väga över 100 kilo. Men har man förberett sig noga och arbetar systematiskt utan att stressa är det inga problem för tre personer att masta på en medelstor båt.
Börja med att tvätta masten och gör samtidigt en inspektion för att upptäcka eventuella skador. Syna vantens infästningar noga då det är en känslig del av masten. Smörj upp trissor och likränna med silikonspray och vantskruvar med olja. Lägg sedan masten på rygg, med likrännan neråt, och montera spridare, vant och stag. När masten är helt iordninggjord är det dags att lägga båten vid mastkranen. På så sätt slipper det bli onödiga kötider där.
Utse en arbetsledare
Man bör vara tre personer vid påmastning. En som leder arbetet och hela tiden håller i mastens nederdel, en som sköter mastkranen och en som assisterar genom att koppla på vant och stag.
För mast som står på däck gäller det att låta masten luta en aning utåt för att undvika att slå i masttoppen i mastkranen. Det gör man genom att börja koppla förstag, sedan vantet på yttersidan av båten, sedan akterstaget och sist vantet på båtens insida medan en person passar masttoppen.
När det gäller genomgående master gäller det att lägga båten med däckgenomföringen precis akter om mastkranen. Sedan ska masten hissas högt och sänkas ned genom däcket medan en person står inuti båten och passar mastens nederdel. Eftersom masten lutar en aning akterut går den fri från mastkranen. När masten stagats upp med toppvant och stag kan man lämna plats för nästa båt och göra resterande del vid bryggplatsen.
Kom ihåg att Tie-rods bara ska spännas upp så att de inte skramlar. De har till uppgift att se till att fallen inte lyfter däcket då fallen går i block strax utanför mastgenomföringen.

16. Surra fäststroppen strax över mastens tyngdpunkt och säkra ner mot vantspridarna. Det säkraste lyftet gör man med en bottentung mast.
Text: Johannes Nordemar • 2014-05-01
Artiklar • Gör det själv • LivetOmbord • Vårrustning • Gör det själv • Påmastning • Vårrustning