Att ta upp båten med mast kan vara en riktig tidsbesparare - men det finns grejer att ha i åtanke. Foto: Elinor Karlin

Vinterförvaring

PB:s bästa tips: Ta upp båten med mast

Att ta upp båten med mast kan vara en enorm tidsbesparing – men det finns några moment du måste ha koll på om du väljer att gå den vägen. Praktiskt Båtägande har sammanställt några av redaktionens bästa tips.

Text: Elinor Karlin • 2023-11-10 Uppdaterad 2023-11-10

Ska man ta upp båten med eller utan mast? Det är en fråga som många ställer sig när man är ny i sitt båtägarskap. Båda lösningarna har sina för- och nackdelar, men statistik från försäkringsbolagen talar sitt trygga språk: Den ena lösningen är inte per automatik mer riskfylld än den andra. 

Det är inte alla som har möjlighet att ta upp båten med mast heller. Men ligger du på en båtklubb eller marina som har rätt utrustning för jobbet så kan det finnas en hel del fördelar att vinna på att låta masten sitta på under vintern. 

En fördel är förstås tidsbesparingen – du slipper den tid som krävs både för av- och påmastning, och behöver kanske inte ringa in hela släkt- och vänskapskretsen som kan hålla i när det hettar till. Har du en större och tyngre mast så slipper du dessutom alla de riskmoment som en avmastning kan innebära. Det är både ett tungt och farligt jobb, som om du är oförsiktig kan skada dig och din utrustning. Det händer varje år att någon tappar en mast på flera hundra kilo från kranen, och vill du försäkra dig om att det inte blir du så kan du helt enkelt låta bli att masta av. 

Med det sagt så finns det fortfarande flera viktiga saker att tänka på om du väljer att ta upp med masten på. Här är ett urval av de viktigaste punkterna. 

Presenningen behöver delas upp i två om den ska passa runt mast och vant. Foto: Elinor Karlin

Riggöversynen blir ogjord. Hela den stående riggen behöver fortfarande regelbunden tillsyn och underhåll. Falltrissor slits, smuts behöver putsas bort, popnitar fixas till och du behöver ha ständig koll så att allt hålls i god form. Ett böjt vantfäste kan få ödesdigra konsekvenser om det ger upp mitt under säsong. Du låter nu dessutom masten stå upp 12 månader på ett år vilket ger mer väderpåverkan än om du förvarar masten i mastskjul. Att masta av åtminstone vart tredje år för att se över riggen kan vara en bra riktlinje. Ha dock i åtanke att exempelvis Seldén rekommenderar översyn inför varje säsong.

Pallningen ändras. Med masten på däck så blir också båten ett större vindfång. Därmed är det många som föredrar att använda kraftigare pallning till båten, något som ibland också förespråkas av försäkringsbolagen. Prata gärna med en återförsäljare av båtpallning för att reda ut om du behöver använda ett par extra stöttor eller förstärka vaggan. 

LÄS MER: Vintersäsongen är här – men har du täckt båten ordentligt?

Masten blir utsatt. Om sommaren vill du att masten ska stå pall, men på vintern behöver du inte skota hårt för kryss. Då kan det vara bra att släppa lite på vanten för att minska trycket på rigg och båt. Visserligen krymper metallerna i riggen något i takt med att lufttemperaturen sjunker, men en vanlig rekommendation från riggspecialister är att släppa omkring två till tre varv på vantskruvarna. Glöm inte att spänna i vår. 

Spänn lagom! Den stående riggen får absolut inte vara så lös att den slackar någonstans. Då kan vibrationer uppstå som i värsta fall kan påverka hela båten, ned till pallningen. Den löpande riggen får inte heller stå och slå i vinden. Då slits den mycket snabbare. Stålwire som ligger an mot en aluminiummast kan också ge upphov till korrosion, en risk som ökar när luftfuktigheten stiger. Det bästa är egentligen att dra ur fallen helt och ersätta dem med en pilotlina. 

Krympplastning är en allt mer omtyckt metod som kan bli väldigt praktisk om du väljer att ta upp med rigg. Foto: Elinor Karlin

Se över din täckning. Lägg inte presenningen över en bom som hålls uppe med rodkick, gasfjädern i kicken är inte byggd för den typ av belastning under hela vintern. En täckställning i metall går ofta att slingra runt masten, men om du hade en heltäckande presenning innan så kan du räkna med att den måste modifieras för att passa runt mast och vant. I slutändan finns det många sätt att täcka över båten på och bara du själv kan avgöra vad som passar bäst för dig:

– Två presenningar, en över fören och en över akterskeppet. Har du tillgängliga öljetter kring mast och vant kan de användas för att sy ihop de båda presenningarna. Annars säljs det speciella klämmor för ändamålet hos de flesta stora båttillbehörsförsäljarna som brukar hålla hyfsat. Lite snö på däck kommer förmodligen inte att skada din båt, men håll särskild koll på de ventiler och skruvhål som blir exponerade under skarven. 

LÄS MER: Allt du borde göra innan frosten kommer

– Krympplastning. Det är förhållandevis enkelt att figursy och skapa öppningar runt utstickande detaljer som mast, vant och stag. Återförsäljarna kommer generellt med tydliga instruktioner, men glöm inte bort god ventilation. 

– Skräddarsytt kapell. Vet du med dig att det här nog blir din framtida lösning så kan du beställa ett vinterkapell från en kapellmakare. Det är dyrast men blir väldigt snyggt och är smidigt att jobba med.


Text: Elinor Karlin • 2023-11-10
Gör det självHöstupptagningNy på landNy på sjönVinterförvaring
Rulla till toppen