Ha en tanke bakom alla din förtöjningstampar. Foto: Elinor Karlin

Artiklar

Fem snabba fakta om förtöjning

Båtlivet är underbart – men är det något som kan sänka stämningen snabbt så är det stress och osäkerhet kring förtöjning. Här är några tips att tänka på som kan göra nattsömnen lite bättre i sommar.

Text: Elinor Karlin • 2023-04-24 Uppdaterad 2023-04-24

1. Förbered för avfärd redan vid förtöjningen

Vi har nog alla varit med om det där hastiga väderomslaget som förvandlar den tidigare så idylliska viken till ett rasande väderfenomen av vind och skum. Då kan det vara väldigt skönt att veta att det är lätt att ta sina prylar och dra. Försök i möjligaste mån att dra dina huvudsakliga förtöjningstampar tillbaka till båten, så att du kan lossa dem stående ombord. Om du kan så är det en fördel om du har några tampar som inte är förtöjda med bergskilar, utan i fasta objekt som träd eller bergsöglor. Har du en tyngre båt: Välj dina förtöjningsknopar med omsorg. En pålstek runt ett träd går inte att lossa under belastning, om din tunga båt hänger i tampen i hård blåst. Använd i stället ett dubbelt halvslag om egen part.

LÄS MER: Så förtöjer du – och knoparna du aldrig ska använda

2. Lång ankartamp

Det är lätt att snåla med ankarlinan, men det ökar risken för att ankaret släpper, framförallt om vinden vrider under natten. Grundregeln att din ankarlina ska vara 3 till 5 gånger så lång som det är djupt. 3 gånger om du har en tung kätting, 5 gånger om du kör tamp eller lina på rulle. Ju högre vinkel på ankarlinan, desto bättre fäste. Men du som ligger förtöjd mot en klippa bör ha i åtanke att ju mer ankarlina du lägger ut, desto mer flex får du i förtöjningen mot land. Hoppa iland mot kvällen och provdra båten för att säkerställa att du inte går in i berget under natten.

3. Lagom med flex i förtamparna

Långa förtampar ger dig mer elasticitet och det blir svårare att fixera båten på rätt ställe, något som kan påverka både dig och dina båtgrannar om det kommer en vindby. Men för korta tampar gör att förtöjningen blir stum och du kan riskera att lägga onödig belastning på knapen. Här vill du hitta den perfekta mellanvägen mellan flex och stabilitet.

Läs mer: Ny på sjön – lägg till i naturhamn

4. Förtöj gärna med spring

Ett spring är en extra förtöjningstamp som täcker en annan vinkel än de vanliga förtamparna. Syftet är att parera för olika vindriktningar samt att avlasta ankaret. Ha med dig en lång tamp ombord för detta syfte, när man letar efter springvinklar så kan man vilja förtöja en bra bit bort.

5. Kluck i aktern är ett varningstecken.

Ligger du vid brygga är det där nattliga klucket i aktern mest ett störande moment som antyder att morgondagens frukost i sittbrunnen är i fara. Men ligger du i naturhamn så bör du vara medveten vid att det här kan indikera att vinden har vridit. Vind bakifrån eller från sidan belastar ditt ankarfäste mer än nödvändigt och ökar risken för otrevliga överraskningar under natten. Håll koll på väderleksprognosen och var inte rädd för att leta efter en bättre plats.


Text: Elinor Karlin • 2023-04-24
ArtiklarBåtlivsskolanNy på sjön
Scroll to Top