Att segla gennaker är ett smidigt sätt att få upp farten i medvind. Foto: Martin Leisborn

Gör det själv

Gennaker – från montering till segling

Med en gennaker blir slörseglingen smidigare än med spinnaker. Vi visar hur du installerar gennakern och hur den ska hanteras. Sedan går det undan i undanvinden!

Text: Martin Leisborn • 2023-11-03 Uppdaterad 2023-12-19

Artikeln publicerades första gången i Praktiskt Båtägande nummer 2-2019.

Det är i skrivande stund oktober, och en skön brittsommar har parkerat över landet, så vi skyndar på med projektet att installera gennaker. Det lockar att direkt få tillfälle att provsegla den nya färgglada kreationen, som förhoppningsvis under lång tid framöver ska pryda min 30-fots Albin Ballad, och få fart på den i medvind. Eftersom jag och frugan tidigare bara har kört spinnaker följer Henrik Ottosson på North Sails, där vi har köpt gennakern, med ut och visar hur gennakerrepen ska dras. Dessutom ska vissa modifieringar göras på båten innan seglet kan hissas.

Nödvändig utrustning

Det är inte speciellt mycket som måste ändras på båten för att komma i gång med gennaker. Inte ens peke behövs, även om det är en fördel om ett sådant sitter på. Om spinnaker redan finns kan många av dess specifika installationer få vara kvar, som vinschar, fall och skotblock, eftersom de nu behövs till gennakern. Andra saker kan lämnas hemma, exempelvis spinnakerbommen som inte behövs och därför inte heller behöver ligga och skramla på fördäck, såvida inte spinnakern ibland ska upp och luftas även i framtiden.

Det som måste skaffas in och sättas på plats är följande: ett fäste till halshornet, en halslina, ett block, några schacklar och två skot. Eftersom halslinan är ett helt nytt inslag ombord och behöver ha något att läggas fast på väljer jag att helt enkelt montera ytterligare en knipknap på sittbrunnssargen. Fast det hade gått lika bra med ett skotlås, en clamcleat eller en avlastare. Halshornsöglan blir heller inga problem eftersom en sådan följde med peket, så det är bara att skruva dit och kroka fast ett block. 

LÄS MER: Spinnaker eller gennaker – så väljer du rätt

Skoten till en gennaker ska vara två gånger båtens längd, vilket för en Ballad innebär lite drygt 18 meter vardera, eftersom de ska dras ända från akter till akter runt förstaget. Men de behöver inte vara av dyraste kvalitet, som Dyneema eller liknande. På en länsgennaker är det nämligen inte speciellt viktigt att linan är stum. Det blir aldrig några enorma belastningar i medvind, så lite elasticitet gör inget. Till en Code 0, däremot, hade det varit viktigare att ha linor som inte töjer sig.

Till gennakern hade jag beställt en strumpa för att det ska gå lätt att sätta och ta ner seglet. Vissa tillverkare levererar strumpan separat, och då måste den träs på gennakern före första användningen. Gennakern skickas med strumpan på och redo för segling, men Henrik visar ändå hur det går till att trä på den, för våra läsare som köper strumpa separat. När gennakern är i sin strumpa blir den som en lång mjuk korv som läggs ner i sin påse, med skothorn, fallhorn och halshornen upp. För att det ska bli så enkelt som möjligt ute på havet placeras gärna gennakerpåsen på fördäck redan i hamn, och även linorna krokas på.

Gennakersegling i praktiken

Sedan ger vi oss ut och seglar gennaker. Med allt på plats och förberett och när jag och frugan har förstått hur det funkar är vi snart i gång. För att hissa drar gasten i fallet så att hela korven åker upp, och lägger fast. Sedan dras strumpans nedre tratt upp till masttoppen med den inbyggda linan, varvid gennakern vecklar ut sig och fylls med vind. Samtidigt justerar rorsman skotet – och så är det klart. Ingen bom, upphal, nedhal, gaj eller sugga behövs. 

LÄS MER: Så seglar du säkert med gennaker

Vid gipp från en slörbog till en annan styr rorsman så att båten faller av till läns och släpper skotet så att gennakern fladdrar förut som en flagga med vinden. Så snabbt som möjligt lovas båten upp till slör åt andra hållet och gennakern dras in genom att det andra skotet spänns. Gennakern gippas alltså runt utanför förstaget. Mycket lättare än med spinnaker.

För att ta ner gennakern är det bra att gå djupt med vinden och gennakern åt det håll den sattes. Rorsman slackar på skotet och gasten går fram på fördäck och drar ner tratten, varvid seglet stryps och automatiskt dras in i strumpan. Sedan är det bara att släppa på fallet, fira ner hela korven och stoppa in den i sin påse, så är det klart. Packat och redo för nästa gång.

Enkelt handhavande

Det hela var alltså väldigt trevligt och gennakerns mått passade perfekt. Handhavandet var betydligt enklare än en spinnaker och bara lite mer komplicerat än en rullgenua. Farten blev naturligtvis också god även om vi inte hade möjlighet att jämföra med andra segel. Vid testtillfället blåste det mellan två och tre meter per sekund, och när vi lovade upp mot halvvind, vilket i så lätt vind är möjligt trots att det är en länsgennaker, kom Balladen snabbt upp i drygt sex knop. Det var inte svårt, men ändå värdefullt att ha en instruktör med första gången.

Sedan kom hösten, säsongen tog slut och alla segel togs i land. Men snart kommer våren och en ny säsong med underbar segling, då med en stor färgglad gennaker att relativt bekvämt sätta upp för mer fart i medvind. 

Steg för steg

Klicka för att förstora bilderna.

Att installera gennakern

Att hissa gennakern

Att gippa med gennakern

Att ta ned gennakern

Publicerad i sin helhet i Praktiskt Båtägande nummer 2-2019

Du som är prenumerant kan läsa hela artikeln på Flipp.

Då kan du läsa hela artikelserien, inklusive hur det gick till att beställa seglet.

VILL DU LÄSA MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Martin Leisborn • 2023-11-03
Gör det självNy på sjönSegling
Scroll to Top