En rostfri propeller kan bearbetas på ett helt annat sätt än en aluminiumpropeller. Därför kan bladen göras tunnare och cuppningen kraftigare. Det resulterar i en propeller med bättre bett och mindre slip, högre toppfart och bättre bränsleekonomi. Foto: Johannes Nordemar

Propellerskolan

Propellerskolan del 2.3 – Välja material

Som du förstår handlar propellereffektivitet om hur vattenflödet fungerar runt propellerbladen. Här spelar även materialet en central roll.

Text: Johannes Nordemar • 2023-11-15 Uppdaterad 2024-05-01

Aluminium, som är en förhållandevis mjuk metall, flexar mer än exempelvis rostfritt stål vid höga effektuttag. Därför måste aluminiumpropellrar göras tjockare i godset. När bladkanterna blir grövre ökar också friktionen. Aluminium är även korrosionskänsligt. 

Rostfria propellrar kan göras med hög­re precision, vilket tillåter mer extrema vinklar. Eftersom materialet är styvare flexar det inte lika mycket vid hård belastning och bladen kan göras tunnare, vilket ger högre verkningsgrad och mindre förluster. Det inverkar såklart både på prestanda och bränsleförbrukning. Nackdelen med en rostfri propeller är priset som ofta är fyra gånger högre än för motsvarande aluminiumpropeller. 

LÄS MER: Propellerskolan del 2.1 – Hydrodynamik och slip

Tom Fransson på Propellerteknik i Göteborg tycker inte att det är lönt att kosta på sig en rostfri propeller när det handlar om båtar med maxfart upp till 35 knop. 

– Det gör inte tillräckligt stor skillnad med rostfritt i lägre farter. För pengarna du sparar på att fortsätta använda din billiga aluminiumpropeller kan du åka mycket båt. 

Propellrar i aluminium är prisvärda och kostar från en tusenlapp och uppåt. På båtar med en toppfart under 35 knop finns det sällan anledning att investera i en rostfri propeller eftersom det inte gör så stor skillnad på prestanda i jämförelse med prispålägget. Foto: Johannes Nordemar
Det är sällan lönt att reparera en aluminiumpropeller. Men en dyr rostfri propeller kan ofta repareras så länge mer än hälften av bladet finns kvar. Foto: Johannes Nordemar

Men han poängterar att den som är ute efter fart och jagar efter några extra knop såklart ska ha en vass rostfri propeller för bästa prestanda. Båtägaren bör också vara medveten om att rostfritt stål är så mycket hårdare än aluminium att följdskadorna på propelleraxel och underhus vid en grundstötning ofta blir värre. 

– Detta gäller särskilt på utombordare där propelleraxeln är tunn. Axeln blir skev direkt. På drev är axeln grövre och starkare. 

LÄS MER: Propellerskolan del 1 – rätt fart framåt

Även propellrar i kompositplast förekommer. Fördelen med dessa är den låga vikten, att de är okänsliga för korrosion samt att propellerbladen i vissa fall är utbytbara och ställbara. Legeringarna brons (koppar, tenn) och nibral (nickel, brons, aluminium) är vanliga propellermaterial för halvplanande och vissa planande motorbåtar med stora motorer samt deplacementsbåtar som snipor och segelbåtar. Fördelarna är beväxningsmotståndet och att materialet inte korroderar. Volvo Penta har exempelvis valt nibral för sina DPH-drev.


Text: Johannes Nordemar • 2023-11-15
Så funkar detPropellerskolan
Rulla till toppen