Färgen släpptes förra året och har prisats av Sweboat för sina giftfria egenskaper. Men den låga friktionen är ett stort säkerhetsproblem, menar hamnchefen på Bullandö marina. Foto: Elinor Karlin

Vårrustning

Larmet: Nya bottenfärgen kan göra skrovet farligt halt

Biocidfria Hempaspeed har hittills hyllats för sina egenskaper i sjön – men att lyfta upp en båt som är målad med färgen visade sig vara svårare än väntat. Nu förbjuder Östersjöns största marina färgen tills vidare.

Text: Elinor Karlin • 2023-03-15 Uppdaterad 2023-03-17

Bullandö marina förbjuder målning med den nya biocidfria färgen Hempaspeed från Hempel tills vidare. Båtbottenfärgen, som inte släpper ut några gifter i havet, bekämpar beväxning med låg friktion. Enligt David Holgersson, hamnchef på Bullandö marina, är bieffekten är dock att båten blir väldigt hal när båten ska lyftas ur vattnet, något man blev varse i höstas.

– Det blir som att lyfta en tvål. Hela båten glider i slinget, och vi hade en incident där det inte var många decimeter kvar innan hela båten hade trillat ner i marken. Risken för skador på personal och båtar är alldeles för stor för att vi ska kunna fortsätta så här, säger David Holgersson, hamnchef på Bullandö marina. 

LÄS MER: Silikonfärg kan vara bättre än kopparfärg

Färgen släpptes inför vårsäsongen 2022 och i början av februari vann den Sweboats miljöpris. De har inte hört att någon annan marina skulle ha råkat ut för samma problem, vilket dels kan bero på att det är väldigt få som hunnit byta ut sin bottenfärg. Av deras 1400 kunder så är det kanske tre eller fyra båtar som använder Hempaspeed. Dels beror det på att deras närmaste branschkollegor använder andra tekniker för att lyfta sina båtar. På Bullandö lyfter man med truck och lyftsling, men när man lyfter med en vagn, underifrån, tycks inte halkan vara ett problem.

– Den båt som gled var också ganska lätt, det var en större aluminiumbåt. Vi vet inte om det får samma effekt på tunga båtar, tänk över två ton, men vi vill inte chansa. Det var nog så jobbigt med en liten båt, säger David Holgersson. 

LÄS MER: Färgtillverkaren svarar på hala kritiken: “Plasta in slinget”

Framöver hoppas Bullandö marina på en lösning och har kontaktat sin leverantör av lyftband. Förmodligen krävs någon form av produktinnovation på slinget för att öka friktionen mot skrov. David Holgersson menar att färgen i övrigt presterar riktigt bra, och han hoppas att deras kunder ska kunna fortsätta använda den.

– Vi tror fortfarande att det är en superbra färg. Den är biocidfri och båtarna såg väldigt fina ut när vi lyfte upp den. Vi vill gärna påverka alla våra kunder till att använda giftfri färg, det är ju havet vi lever av. Just nu är det stopp – men vi tror att vi kommer att hitta en teknisk lösning för det här. Förhoppningsvis redan till hösten.


Text: Elinor Karlin • 2023-03-15
BåtnyttBottenfärgMiljöVårrustning
Rulla till toppen