w storsta petterssonbaten pa vag hem

M/Y Lilian II byggdes på Södra varvet i Stockholm 1914. Foto: Stefan Iwanowski

Båtnytt

Största Pettersson-båten åter till Sverige

Lilian II är med sina 30 meters längd den största båten som ritats av CG Pettersson. Efter 90 år i England är hon nu på väg hem till Stockholm, där hon byggdes.

Text: Fredrik Olsson • 2025-06-08 Uppdaterad 2025-07-03

Den 30 meter långa motoryachten Lilian II, som byggdes 1916 för den danske beställaren Emil Glückstadt, återvänder till Sverige efter 90 år i England. Det framgår av ett pressmeddelande från Motor Yacht Society (MYS), som kommer att ta över båten från de nuvarande ägarna, läkarparet Scott och Hilary Pereira.

Från förfall till restaurering

Lilian II tillbringade sina första år som privat lyxyacht i Danmark och vid franska och italienska Rivieran innan den köptes till England. Där följde år av tilltagande förfall tills läkarparet Pereira fann båten när de sökte en större bobåt.

Avsikten var från början att anpassa den stora båten till bostad, men när paret bekantade sig med fartyget insåg de dess särskilda värde. Intresset för båtens historia växte och efter många års renovering är Lilian II nu återställd till ursprungsskick.

All renovering som gjorts under paret Pereiras ägandeskap har syftat till att återställa båten till originalskick. De är mångåriga medlemmar i Motor Yacht Society och har nu erbjudit föreningen att överta förvaltandet av yachten.

Färd via Västervik till Stockholm

MYS har mottagit erbjudandet och Lilian II färdas de närmaste veckorna färden tillbaka till Sverige i ägarnas regi. Färden går via Themsen, Dover-Calais, Karlskrona och Västervik, där båten överlämnas till MYS vid ankomsten. Hon tas sedan upp på land för att renoveras ytterligare inför nästa år.

Under 2026 fortsätter färden mot Stockholm, där Lilian II ska vara en del av firandet av 150-årsjubileet för båtkonstruktören C G Pettersson.

”Ska bli en inspirationskälla”

Lilian II är enligt pressmeddelandet en av de största privata yachterna av helsvenskt ursprung. Båten beskrivs som världens första privata dieselyacht och de två ursprungliga Polar Z-motorerna är bevarade. Efter 110 år är båten bevarad i originalskick.

Lilian II ska bli en inspirationskälla för bevarandet av maritimt kulturarv, en levande ambassadör för svensk båtkultur, öppen för allmänheten och användas för utbildning, ungdomsverksamhet och medverka vid publika evenemang, säger Gunnar Haglund, ordförande i MYS.

Motor Yacht Society är en ideell förening vars uppgift är ”att vårda och bevara, samt främja intresset för gamla maskindrivna nöjesbåtar”. Föreningen tar sig an fortsatt renovering, förvaltning och drift av Lilian II.

Läs mer:


Text: Fredrik Olsson • 2025-06-08

Rulla till toppen