Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
-

Propellerskolan 4: Prova ut propellern
Samspelet mellan slip och varvtal är avgörande i alla grenar. Det är svårare att hitta en propeller som är bäst på allt.
-

Efter konkursen: Ryds blir norskt
Det anrika båtvarvet Ryds köps upp av norska Cormate. Tillverkningen ska dock bli kvar i Småland.
-

Så byter du Busterns trädurk till aluminium
I äldre Busterbåtar är det vanligt att trädurkarna läcker. Då kan du byta till en aluminiumdurk, som är tät, stabil och snygg.
-

Propellerskolan 3.2: Två, tre eller fyra blad
Två, tre, fyra blad – eller rent av duopropdrev? Möjligheterna är nästan oändliga och andalet blad spelar väldigt stor roll för din propellers prestanda.
-

Svensk båtbransch krisar: Ryds i konkurs
Klassiska svenska båttillverkaren Ryds är har stora problem med lönsamheten och tvingas nu till konkurs. Men konkursförvaltaren ser en väg framåt.
-

Klassikern: Halvplanaren Saga 31
Saga 310 lanserades 2007 men har rötter i varvets första halvplanande båtar från 1970-talet. Nu har de helt tagit över efter snipornas inledande succéår.
-

Stipendium speciellt för kvinnor till sjöss
Sedan 2015 har några kvinnor varje år erbjudits ett stipendium för att utbilda sig inom höghastighetsmanövrering, som delas ut av försäkringsbolaget Svedea. Nu är årets ansökningsperiod öppen.
-

Klassikern: Delta 34 – framåtlutad form
Med luftsmort skrov och förhållandevis låg vikt finns kapacitet för 45 knop, men för Önneredsparet Birgitta och Lars Killander gäller oftare segelbåtsfart.
-

Ny svenskritad alu-båt: ”Den här saknas på marknaden”
Nya Lynxmar C 26 ska gå att köra över Östersjön i rätt väder – men egentligen är den byggd för skärgårdsälskare som vill vara ute bland skären året runt. Vi klev ombord på den splitternya båten i Gustavsberg.
-

Propellerskolan del 1 – rätt fart framåt
För att maxa effekten av din propeller bör du anpassa den efter båtens vikt, användningsområde och marschfart. Följ vår propellerserie, så lär du dig hur.
