Båten är täckt - men arbetet är inte slutfört ännu. Foto: Elinor Karlin

Praktiskt Båtägande

Checklista: Allt du borde gjort innan frosten kom

För en del av oss kom kanske vintern lite tidigare än vad den brukar i år? Lägg helgen på att kolla till båten en extra gång. Här är checklistan på allt du borde ha gjort innan det blir frysgrader i området.

Text: Elinor Karlin • 2021-12-03

Frostsprängning är otrevliga grejer, men en reell verklighet i den hobbyn vi ändå ägnar oss åt. Vi älskar ju vatten, men det ska inte vara på fel ställe. Så snart temperaturen kryper under nollan ska vi helst ha så absolut lite vatten i båten som möjligt. Här kommer inga djuplodande instruktioner, det är mer en översiktlig beskrivning av vad du behöver göra. Ta den till hjälp när du åker ut och kollar båten under snötäcket i helgen. För dig som är ny båtägare på sjön och kanske gör din första säsong med vinterförvaring – den här texten är för dig!

LÄS MER: Vintern är här – men har du täckt båten ordentligt?

Ladda batterierna. Väl laddade batterier håller generellt bra även i kalla miljöer, men är de dåligt laddade så riskerar de att frysa sönder. Har du inte hunnit ladda så bör du ta hem dem och förvara i plusgrader. Skaffa då gärna utrustning för att underhållsladda batterierna under vintern.  

Försäkra dig om att batterierna är fulladdade nu när det fryser på.
Det är inte fel att plocka fram laddsladden en stund – eller ta hem batteribanken om det känns som att spänningen är för låg.

Töm vattentanken. Det mest grundläggande av allt. Slå på alla vattenkranar du har och kör på max tills tanken är tom. När du är klar passar du på att öppna inspektionsluckan på färskvattentanken och torka ur den. Det kan bildas en tunn hinna av beväxning på bara en säsong. Fundera också på om du har lösa vattendunkar stående någonstans, de kan också frysa sönder. 

Töm färskvattensystemet. Öppna först alla kranar i till exempel kök och badrum. Öppna kopplingarna i vattensystemet vid den lägsta punkten så utnyttjar du gravitationen när vattnet ska rinna ut. Varje vattensystem är unikt men i takt med att båtarna blir alltmer moderna så har de en tendens att bli rätt omfattande. En vattendroppe på fel ställe kan orsaka en frostsprängning, något som i vår kan överraska dig med en inbyggd fontän under kojen. Även blandarna bör vara tomma på vatten och torrkör till sist pumparna. Glöm inte bort doldisar som duschslangen på badbryggan eller vattnet i varmvattenberedaren. En del kopplar om varmvattenberedaren till färskvattenpumpen. Lämna kranarna öppna när allt är tömt. 

Töm toalettsystemet. En båttoalett innehåller mycket vatten som också kan frysa sönder. En del pumpar glykol eller spolarvätska genom systemet men det är aggressivt och frätande mot gummipackningar. För att vara helt säker så öppnar du pumphuset och torkar ur allt, efter att du pumpat så torrt du kan. Passa på att se över packningar och jokerventil när du ändå håller på, något kanske behöver bytas eller rengöras? Lossa även på utloppsslangen på andra sidan av jokerventilen. 

Den här toaletten har haft bakåtläckage under säsongen och det var dags att byta packningar. Först tömdes allt vatten ur innan pumpen plockades isär.

LÄS MER: Så minskar du risken för att båtmotorn fryser sönder

Glykolkör motorn. Även i motorn finns det vatten som kan frysa, och oftast är det sjövattenkylning som gäller. Men motorn får aldrig gå torr och därför måste kylarvattnet bytas ut mot en glykolblandning. Glykol är miljöfarligt och på vissa marinor är det inte tillåtet för båtägaren själv att göra det här. Kontrollera hur du bäst deponerar glykol i din kommun innan du tar dig an det här projektet. Glöm inte heller bort glykolen i färskvattenkylningen om du har en sådan. Där behöver du kontrollera köldbärigheten med en glykolmätare. 

Öppna pluggar i skrovet. Har din båt en dyvika? Den kan plockas bort för vintern. En del segelbåtar har en plugg i botten på rodret, passa på att öppna den för att släppa ut det vatten som ansamlas i rodret under sommaren. Har du fler pluggar som är mer specifika för din egen båt?

Den här båten har en bottenplugg i rodret. När vi öppnar den på hösten rinner det ut vatten som har stått hela säsongen.

Öppna kulventiler till hälften. Det sista du gör är att motionera alla dina kulventiler: spruta in rikligt med 5-56 eller liknande spray från utsidan, innan du går in i båten och öppnar dem ett par gånger. När du är klar lämnar du kulventilerna halvöppna, för att undvika att eventuella kvarblivna vattendroppar blir trycksatta och fryser inne på någon sida av ventilens öppning. 

Andra system? Ta en funderare över hur många andra ställen du har där det står vatten. Exempel på det är saltvattenpumpen i köket, eller en avloppspump från duschutrymmet. Vatten på vintern är ett riktigt otyg. Lycka till!

LÄS MER: Kan man konservera motorn utan att starta den?


Text: Elinor Karlin • 2021-12-03
Praktiskt BåtägandeBatterierNy på sjönToalettvinterforvaraVinterförvaringvinterkonservera
Scroll to Top